Странни сини структури светят на Марс в ново изображение на НАСА

Ивайло Красимиров

Астрономите на НАСА току-що споделиха колоритен нов изглед от Марс, който доказва, че Червената планета също изглежда страхотно и в синьо.

Използвайки специална инфрачервена камера на борда на орбиталния апарат Mars Odyssey, който се извисява над Червената планета от 2001 г., изследователите снимат топлинно изображение на северния полюс на Марс, оцветено в цифров вид, за да подчертаят широкия обхват на температурите там.

Областите, оцветени в синьо, представляват по-студени региони, докато по-топлите райони са оцветени в жълто и оранжево, се казва в изявлението на НАСА.

На това изображение – което обхваща площ от полюса с ширина около 30 километра – огромни пясъчни дюни се нареждат в златни преспи, загрети от слънцето от едната страна и охладени в тъмнината от другата.

Тази сложна сцена обхваща само малка част от целия марсиански северен полюс, който обхваща площ толкова голяма, колкото щата Тексас, казват изследователите. Както и на Земята, марсианските полюси са най-студените места на планетата, като температурите спадат до минус 140 градуса по Целзий през зимата, според Националната метеорологична служба.

И двата полюса на Марс са покрити с постоянни капаци от воден лед, като ледът с въглероден диоксид (по-известен като сух лед) добавя към охлаждащата природа през зимата. (Пукнатините в тази суха ледена покривка са отговорни за зловещите модели, известни като „паяците на Марс“). Учените вярват, че под южния полюс на Марс могат да дебнат и няколко течни водни езера.

Цветното изображение по-горе е композиция от няколко кадъра, заснети от орбита на Одисея между декември 2002 г. и ноември 2004 г. НАСА го сподели на 8 април, за да отпразнува 20-годишнината на орбита в космоса на Odyssey (орбитата около Марс стартира на 7 април 2001 г.). За това време обсерваторията е предала повече от 1 милион топлинни изображения на Марс обратно на Земята, според НАСА.

Освен че разкрива вероятните местоположения на воден лед, съхраняван на планетата, окото на Odyssey в небето е благодат и за своите братя роботи отдолу; данните от Odyssey помогнаха на учените от НАСА да изберат идеалното място за разполагане на марсохода Perseverance през февруари 2012 г.