Странностите на Оумуамуа продължават да озадачават учените

Ивайло Красимиров

Спомняте ли си, когато един посетител на нашата Слънчева система стана обект на заглавия по целия свят миналата година: астрономите забелязаха астероид идващ от други звезди и със странната форма на пура, който беше наречен Оумуамуа (Oumuamua)?

И макар обектът да не е – както се надяваха феновете на НЛО – продукт на извънземна технология, той се държа много странно, като получи неочаквано увеличение на скоростта, докато минаваше през вътрешната част на Слънчевата система миналата година.

Ново изследване ръководено от астрономи от Европейската космическа агенция (ESA), се взира отблизо в странния посетител, който се отдалечава от нашата Слънчева система. Данните разкриват, че обектът ускорява движението си, когато излиза от Слънчевата система, което не би трябвало да е възможно, ако той беше просто скалист астероид, който бива изхвърлен от гравитацията.

Вместо това, твърдят изследователите, обектът най-вероятно е комета, което обяснява увеличението на скоростта. Идеята е, че газовете, нагряни по време на близкото преминаване на Оумуамуа до нашето Слънце, всъщност излизат от неговата повърхност и го ускоряват, нещо което отговаря на това, което знаем за кометите.

Марко Мишели от ESA (Европейска космическа агенция) заяви: „Нашите високо прецизни измервания на позицията на Оумуамуа разкриха, че има нещо, което засяга неговото движение, освен гравитационните сили на Слънцето и планетите“.

Анализирайки траекторията на междузвездния посетител, съавторът Дейвид Фарнокия от Центъра за изследване на близки земни обекти (CNEOS) в лабораторията за реактивни двигатели на НАСА (JPL) установи, че увеличаването на скоростта е в съответствие с поведението на кометата.

Фарнокия казва: „Тази допълнителна фина сила върху Оумуамуа вероятно е причинена от струи от газообразен материал, изхвърлян от повърхността й. Този вид изхвърляне оказва влияние върху движението на много комети в нашата слънчева система „.

Кометите обикновено изпускат големи количества прах и газ, когато се затоплят от Слънцето.

Но според Оливие Хайнаут, учен от Европейската южна обсерватория „няма видими признаци за подобно изхвърляне на газ от Оумуамуа, така че тази сила  не може да се докаже „.

Екипът обаче оценява, че „изхвърлянето на газообразна материя от Оумуамуа може да е причинило много малко количество прахови частици – достатъчно, за да даде на обекта ускорение, но не достатъчно, за да бъде видимо и открито.

Вселена · Наука