Телескопът Хъбъл хвана взрив на супернова станал преди около 15000 години

Ивайло Красимиров

Когато една звезда свърши ядреното гориво, изгарящо в сърцевината й, тя се срутва под собственото си тегло. Тази смърт е толкова силна и внезапна, че изпраща ударна вълна, която удря външните слоеве на звездата и ги кара да експлодират в свръхнова – най-големият вид експлозия, която хората някога са виждали.

Преди 10 000 до 20 000 години, древните хора вероятно са видели една такава експлозия да свети в небето. Тя е идвала от умираща звезда, около 20 пъти по-голяма от масата на Слънцето. Свръхновата е била на около 2500 светлинни години, но тя е светела толкова ярко, че се виждала от Земята.

„Това е било преди хората да имат писмен език, но Вселената е запазила прекрасен запис на взрива“, написа наскоро в Twitter Кори Пауъл, писател и учен.

Това е така, защото взривната вълна на експлозията все още се разширява в космоса, със скорост от около 350 километра в секунда. Краищата на взривната вълна изтласкват материята от свръхновата през материя с ниска плътност в космоса, нагрявайки и компресирайки прах и газ. Така експлозията на свръхнова живее като мрежа от цветни светещи панделки в небето. Това се нарича Cygnus Loop, защото се намира в съзвездието Cygnus (Лебед) от нашата гледна точка на Земята.

Космическият телескоп Хъбъл на НАСА направи впечатляваща снимка на тези останки от свръхнова, която бе публикувана миналия месец. Той улавя малка част от взривната вълна с безпрецедентни подробности.

Европейската космическа агенция, която анализира телескопа Хъбъл с НАСА, публикува първото изображение (най-горе) миналия месец.
Цялата взривна вълна обхваща площ от небето шест пъти по-голяма от пълната Луна.

снимка 2

Изображението по-горе, (снимка 2), заснето от телескопа Galaxy Evolution Explorer на НАСА, преди да бъде изключен през 2013 г., показва пълния цикъл Cygnus.

Хъбъл за пръв път прави снимка на Cygnus Loop през 1991 г., въпреки че по това време основното огледало на космическия телескоп има аномалия, която прави изображенията му малко размазани. Хъбъл стартира само една година по-рано; ще минат още две години, преди астронавтите да посетят и фиксират телескопа.

Хъбъл е първият космически телескоп, предназначен за поддръжка в орбитата. Астронавтите са го посещавали още четири пъти, за да подменят части и да надстроят хардуера му.

В резултат на това телескопът прави много по-добри снимки сега и можем да видим Cygnus Loop с по-добри детайли от всякога.

Оригинална статия на Business Insider.