Телескопът Webb обърна поглед към Титан

Ивайло Красимиров

Космическият телескоп Webb направи изображения на спътника на Сатурн, Титан миналия месец, които сега са публикувани. Изображенията предлагат нов подробен изглед на атмосферния грим на Титан и дори елементи от неговата странна повърхност.

Инструментът NIRCam на телескопа, който заснема изображения в близкия инфрачервен диапазон, улови новите гледки. Те показват облаци в атмосферата на Титан (наречени A и B в пояснените изображения), но също така и размазан поглед към Kraken Mare, за което се смята, че е метаново море, както и тъмни пясъчни дюни.

Повече данни от Титан се очакват от инструментите на Webb – включително NIRSpec, който може да направи равносметка на химическия състав на планетата, както вече е направил с далечни екзопланети – през май или юни 2023 г.

Титан е около 50% по-широк от нашата Луна. Това е единствената луна в Слънчевата система със значителна атмосфера (доминирана от азот) и единственото място освен Земята, за което е известно, че има реки, езера и морета. Въпреки че много от тези течни тела са въглеводороди – представете си цели метанови океани – учените вярват, че водните океани може да се намират под ледената повърхност на Титан. Това прави тази Луна извънземна среда с обещание за търсене на живот извън Земята.

Бъдещите данни ще бъдат взети и от MIRI, средноинфрачервения инструмент на Webb. MIRI ще разкрие повече от спектъра на Титан; изображенията от инструмента се отличават със своите звездни изблици на цвят, което екипът на Webb нарича „кегли“ в небето.

Гримът на Титан е толкова вълнуващ и толкова загадъчен, че НАСА планира да изпрати сонда там в средата на 2030 г. 3-футовият ротационен кораб Dragonfly ще измине прехода от милиарди мили до Луната на Сатурн. Той ще търси биосигнатури и ще измерва химическия състав на Титан с помощта на набор от 11 инструмента.

Това няма да е първият път, когато хора изпращат космически кораб на Титан. През 2005 г. сондата Хюйгенс кацна на повърхността и дори направи снимка. Това обаче, беше изкусително ограничен поглед към този далечен и чужд свят.