Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Телескопът Webb обърна поглед към Титан

5 декември 2022 г. в 11:15
Последно: 19 юни 2024 г. в 10:14

Космическият телескоп Webb направи изображения на спътника на Сатурн, Титан миналия месец, които сега са публикувани. Изображенията предлагат нов подробен изглед на атмосферния грим на Титан и дори елементи от неговата странна повърхност.

Инструментът NIRCam на телескопа, който заснема изображения в близкия инфрачервен диапазон, улови новите гледки. Те показват облаци в атмосферата на Титан (наречени A и B в пояснените изображения), но също така и размазан поглед към Kraken Mare, за което се смята, че е метаново море, както и тъмни пясъчни дюни.

Повече данни от Титан се очакват от инструментите на Webb – включително NIRSpec, който може да направи равносметка на химическия състав на планетата, както вече е направил с далечни екзопланети – през май или юни 2023 г.

Титан е около 50% по-широк от нашата Луна. Това е единствената луна в Слънчевата система със значителна атмосфера (доминирана от азот) и единственото място освен Земята, за което е известно, че има реки, езера и морета. Въпреки че много от тези течни тела са въглеводороди – представете си цели метанови океани – учените вярват, че водните океани може да се намират под ледената повърхност на Титан. Това прави тази Луна извънземна среда с обещание за търсене на живот извън Земята.

Бъдещите данни ще бъдат взети и от MIRI, средноинфрачервения инструмент на Webb. MIRI ще разкрие повече от спектъра на Титан; изображенията от инструмента се отличават със своите звездни изблици на цвят, което екипът на Webb нарича „кегли“ в небето.

Гримът на Титан е толкова вълнуващ и толкова загадъчен, че НАСА планира да изпрати сонда там в средата на 2030 г. 3-футовият ротационен кораб Dragonfly ще измине прехода от милиарди мили до Луната на Сатурн. Той ще търси биосигнатури и ще измерва химическия състав на Титан с помощта на набор от 11 инструмента.

Това няма да е първият път, когато хора изпращат космически кораб на Титан. През 2005 г. сондата Хюйгенс кацна на повърхността и дори направи снимка. Това обаче, беше изкусително ограничен поглед към този далечен и чужд свят.