Токсичен газ убил мамутите

© The Field Museum

Мамутите, изчезнали от лицето на Земята преди повече от 12 000 години, са измрели след падането на гигантски метеорит. Животните не могли да се приспособят към рязкото изменение на климата, изяснили американски учени.

Версията за падането на метеорит, която опровергава предишната теория, че мамутите са измрели в резултат на изтребването им от човека, е доказана, след като учените открили по цял свят следи от изгорели частици въглерод – така наречените сферолити. Всички те били на възраст 12 800 години.

Именно тогава, според учените, в Земята се е врязал метеорит с маса 10 млн. тона, отломки от който се разлетели по четири континента. От сблъсъка в атмосферата попаднал токсичен газ, който отровил въздуха. Освен това поради огромното количество частици, повдигнати в атмосферата, слънчевите лъчи престанали да достигат земната повърхност, в резултат на което температурата рязко спаднала и започнало измиране на всичко живо, се казва в изследване, публикувано от Националната академия на науките на САЩ.

Някои видове животни, както и хората, са успели да се адаптират към новите условия, сменили са мястото на обитание или начина си на живот. Но други, включително и мамутите, населяващи цяла Европа, част от Азия и Северна Америка, не успели да се приспособят и бързо измрели.

Според антрополога и професор по геология Кенет Танкърсли от университета в Синсинати мамутите са изчезнали в рамките на един човешки живот. „Представете си, че сте живели по времето, когато из Синсинати са бродели слонове. Но когато сте остарели, вече не е имало слонове. Те са изчезнали по време на вашия живот”, пояснява ученият.

Падането на метеорита според Танкърсли е могло да предизвика внезапна и рязка смяна на климата. Но на човечеството му е било по силите да се приспособи към новите условия. „Хората в това време са били също толкова находчиви и умни, както и сега. Лишили се от мамутите като източник на прехрана, хората са били принудени да се адаптират, което са направили успешно”, отбелязва професорът. И добавя, че е добре да си извадим урок от тази история, тъй като сега Земята отново преминава през етап на „бърза и дълбока” промяна на климата.

Източник: Daily Mail