Цял рояк галактики придружават Млечния път

© S. Koposov, V. Belokurov (IoA, Cambridge). Background: 2MASS

Международен екип астрономи откри девет неизвестни досега галактики джуджета, въртящи се около Млечния път.

Откритието е първо за последните пет години и е направено в съзвездията Живописец, Еридан, Часовник, Мрежа и в няколко други участъка на нощното небе, става ясно от статия, публикувана в сп. Nature Communications.

„Галактиките джуджета се явяват последната граница за проверка на нашите теории за това, как е устроена и как се държи тъмната материя. Ние ги търсим именно за да разберем доколко нашата космологична картина на света съответства на реалността.

Това, че успяхме да открием такава голяма група спътници на Млечния път в Магелановите облаци, доста ни учуди. Предишните обзори на небето над Южното полукълбо нищо не показваха и ние не очаквахме да се натъкнем на такова съкровище“, пояснява Василий Белокуров от Държавния астрономически институт „Щернберг“ пред РИА Новости.

Белокуров и редица астрономи от Великобритания в последните няколко години активно наблюдават околностите на нашата галактика, опитвайки се да намерят нейни бледи или дори невидими спътници.

През 2011 година те успяха да открият селди на подобна галактика в съзвездие Стрелец – тя относително скоро е била разкъсана от Млечния път на четири опашки, но пълноценни галактики джуджета така и не са откривани до днес. Последната галактика спътник на Млечния път е открита почти преди десет години, през 2006 г.

Екипът на Болокуров успял да прекъсне тази серия неуспешни търсения благодарение на данни, събрани в рамките на проекта Dark Energy Survey – мащабна програма по картографиране и заснемане на нощното небе, насочена към търсене на следи от загадъчната тъмна енергия, която кара Вселената да се разширява с ускорение.

Като използвали снимки на небето над Южното полукълбо, получени от 570-мегапикселовата суперкамера DECam, Белокуров и колегите му успели да открият около Големия и Малкия Магеланов облак – два по-големи спътника на Млечния път, още девет галактики джуджета и няколко десетки обекта, които засега не могат да претендират за такова звание.

© S. Koposov, V. Belokurov (IoA, Cambridge). Background: 2MASS

Първите три от тях се намират практически редом до нашата галактика и най-близката е разположена само на 97 000 светлинни години от Земята в съзвездие Мрежа. Според авторите на статията, поради тясното сближаване с Млечния път тази галактика ще започне да се разпада в най-близко време. Най-далечната от галактиките джуджета се намира в съзвездие Еридан, на разстояние 1,2 млн. светлинни години от нашата планета.

Всички тези галактики са изключително малки по размери и почти невидими за повечето телескопи – общият брой звезди в тях принципно не превишава 5000 и повечето от масата, около 99% се пада не на видимата материя, а на пръстена хало от тъмна материя, който не позволява на светилата да се разбягат.

Толкова голямо количество галактики в околностите на двете по-големи спътнички на Млечния път удивило учените. Техният произход все още е неясен, но Белокуров и колегите му смятат, че в миналото те вероятно са били спътници на Магелановите облаци, които нашата галактика е „придърпала“ към себе си.

Ако наистина е така, то от противоположната страна на Магелановите облаци трябва да се крие още една група галактики джуджета, които авторите на статията ще се опитат да открият в близките месеци.