Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Учени подозират, че са идентифицирали интригуваща нова планета

13 май 2020 г. в 08:07
Последно: 19 юни 2024 г. в 10:17

Планетата е интересна, защото има някои направо стъписващи прилики със Земята, но също така и някои големи разлики. По отношение на размера учените смятат, че този нов свят е с около четири пъти по-голяма от земната маса.

Звездата на планетата е тъмно джудже, може би дори кафяво джудже или „неуспешна звезда“. Годината на планетата продължава около 617 земни дни, въпреки че орбитата й е някъде между тази на Земята и Венера.

Но екипът от учени, които са открили новия извънземен свят, не са го наблюдавали директно. Те дори не са го забелязали, а са го определили по начина по който взаимодейства със звездата си.

Изследователите са открили планетата заради начина, по който тя и нейната звезда изкривяват и увеличават светлината, като леща – явление, наречено гравитационен микролензинг.

Гравитационният микролензинг се появява поради факта, че масивните предмети изкривяват пространството около себе си. Когато телескоп, масивен обект и целева линия се подредят по правилния начин, масивният обект изкривява светлината, излъчвана от целта, увеличавайки я. Това е много необичайно събитие – само една на един милион звезди показват наличен микролензинг, се казва в изявление за новите изследвания на университета в Кентърбъри, Нова Зеландия.

За да намерят тази нова планета, учените са комбинирали наблюдения за микролензинг, събрани от две съоръжения: Експериментална база за оптично гравитационно лензиране със седалище в Полша и телекопска мрежа за микролензинг в Корея, която използва трио телескопи в Чили, Южна Африка и Австралия.

Учените могат да използват точните детайли от наблюденията на микролензинг, за да изчислят какво е действало като леща – обикновено това е звезда. Но анализирайки яркостта на целта, учените разбрали, че лещата всъщност е система, а не самотна звезда.

Детайлно са анализирани данни от пет дни, за да се изолират само пет часа на съответните наблюдения, и след това да се потвърди, че инструментите не са виновни за необичайната находка.

В резултат е открита отдалечена звездна система: Една звезда, с маса една десета от масата на Слънцето и планета, може би четири пъти по-голяма от Земята – което я прави супер-Земя – обикаляща звездата между орбиталните разстояния на Венера и Земята. Това е вълнуващо съчетание, защото сред хилядите екзопланети, които учените са идентифицирали до момента, такива светове в такива орбити са доста редки, се казва в изявлението.

Изследването е описано в изданието The Astronomical Journal.