Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Възможно ли е: „Джеймс Уеб“ е открил кафяви джуджета извън Млечния път

25 октомври 2024 г. в 10:19
Последно: 25 октомври 2024 г. в 10:19

Досега астрономите са идентифицирали около 3 хиляди кафяви джуджета – междинни обекти между звезди и екзопланети, но всички те са открити в рамките на Млечния път.

Сега най-мощният космически телескоп, „Джеймс Уеб“, за първи път откри потенциални кафяви джуджета в съседна галактика. Уникалните небесни тела се намират в звездния куп NGC 602, приблизително на 200 хиляди светлинни години от Земята.

Младият звезден куп NGC 602 се намира в близост до Малкия Магеланов облак, сателитна галактика на Млечния път.

Средата на този клъстер наподобява условията на ранната Вселена: съдържа малко елементи, по-тежки от водород и хелий. Наличието на тъмни облаци от плътен прах и изобилие от йонизиран газ показва, че тук активно се образуват нови звезди. Това е идеалното място да разберете как се формират звездите при условия, напълно различни от тези близо до Слънцето.

Международен екип от астрономи, наблюдаващ NGC 602 с телескопа „Джейм Уеб“, е открил първите кандидати за млади кафяви джуджета извън Млечния път.

Pixabay

„Досега знаехме за около 3000 кафяви джуджета, но всички те се намират в нашата собствена галактика“, отбелязват изследователите.

Кафявите джуджета са обекти, които имат междинни физически характеристики между планети и звезди. Масата им обикновено варира от 13 до 75 маси на Юпитер, но понякога може да бъде и по-малка. Те не са гравитационно свързани със звездите, за разлика от планетите, и могат да се движат свободно в пространството.

В същото време някои от тях имат сходни характеристики с екзопланетите, например по състав на атмосферата.

Предишни наблюдения показаха, че NGC602 съдържа много млади звезди с ниска маса.