Уникални пръстени се появяват на езерото Байкал

Учени са открили уникални пръстеновидни структури на езерото Байкал, съобщава пресслужбата на инженерно-технологичния център „СканЕкс“.

Пръстените са открити при анализ на снимки на спектрорадиометрите MODIS на спътниците Terra и Aqua. Особеността на откритите пръстени се състои в тяхната асиметричност и доста ранна поява. Размерите на открития тази година пръстен са 6 на 7,8 километра. Благодарение на наблюдението на езерото специалистите са успели да установят местата на най-честата поява на байкалските пръстени.

Пръстеновидните структури в ледената покривка на езерото Байкал не се появяват всяка година. Те са открити за първи път на космически снимки в края на 90-те години, след това ясно изразени пръстеновидни структури се появили в ледовете на Байкал през 2003 и 2005 година.

През 2008 и 2013 година те се появили в две части на езерото, а през 2014 година специалистите установили само един, в появата на пръстен в средата на март 2016 година се обяснява с ранното настъпване на дневните положителни температури.

Анализът на съвкупните снимки е установил, че пръстените продължават да се появяват на едни и същи места, най-често до полуостров Светият Нос. Именно там на космически снимки нерядко са откривани мезомащабни антициклонични вихри.

Благодарение на космическите снимки причините и механизмите за появата на пръстените в ледовете стават все по-ясни на учените. По-рано тяхната поява се обяснявала с изхвърляне на метан, но последните изследвания навеждат учените на мисълта, че основната причина за тяхната поява са антициклонични вихри, образуващи се под ледената покривка на езерото благодарение на особеностите на неговата циркулация, подводния релеф и очертанията на бреговете.пръстени, кръгове на БайкалТемпературните карти от повърхността на езерото сочат, че на мястото на появата на пръстените често се наблюдава стационарна антициклонична циркулация с топла вода в центъра. Подобен механизъм може да работи и в подледни условия, както и в други части на езерото.

По такъв начин много факти и наблюдения от Космоса свидетелстват в полза на вихровия механизъм на образуване на пръстените в ледовете на езерото – над подледния антициклоничен вихър ледът изтънява и се насища с вода.

Космическите снимки с пръстеновидната структура от 2016 година ще бъдат качени на сайта, посветен на уникалните явления на езерото Байкал.