В борбата с астероидите съществувал военен подтекст

© Danielle Futselaar/SETI

Създаването на технология за следене на заплахи от Космоса и отстраняване на орбитален боклук може да стане прикритие за изпитание на оръжия. Така смята Владимир Поповкин, шеф на руската Федерална космическа агенция Роскосмос. За да се избегне подобен развой на събитията, той предлага да се разработи международно споразумение.

Поповкин дори е разпределил всички възможни заплахи между съответните държавни органи. Например Руската академия на науките (РАН) трябва да се занимава със следене на астероиди и комети, Роскосмос да събира космически боклук, а външното министерство да отговаря за международните аспекти.

За да не се повтори историята с челябинския метеорит, учените предлагат да се създадат специални системи за следене на потенциално опасни гости от Космоса. На кръгла маса по космическите рискове в Съвета на Руската федерация директорът на Института по астрономия на РАН Борис Шустов подчертал необходимостта в Русия да се построят широкоъгълни телескопи. Той го обяснил с това, че обикновената апаратура е негодна да открива опасни тела.

„Необходими са специални широкоъгълни телескопи. В Русия няма такива инструменти, но да се надяваме, че с общи усилия те ще бъдат създадени”, отбелязал Шустов. И допълнил, че появата на опасни космически тела около нашата планета е нормално явление. „Броят на телата, сравними или превишаващи по размер тунгуското тяло и явяващи се потенциално опасни поради възможен сблъсък със Земята в близките 100-200 години са около 200-300 хиляди, а на нас са ни известни само 2% от тях.”

Шефът на Научноизследователския център за ракетно-космическа отбрана Олег Аксенов обаче заявил, че министерството на отбраната не възнамерява да закупува специална техника.

Руската система за контрол на космическото пространство е ориентирана върху изкуствени обекти, намиращи се на разстояние до 50 000 км от повърхността на планетата. Астероидите и кометите не се отнасят към тях. За проследяването им е необходимо съвсем друго оборудване. „Министерството на отбраната не разполага със съответните средства и в перспектива не възнамерява да прави съответната поръчка”, добавил Аксенов.

Общият брой на астероидите, способни да паднат на нашата планета, надвишава 47 000. Това е два пъти повече, отколкото се смяташе преди, а досега са открити 20-30% от тях. Освен това повечето астероиди имат нисък наклон на орбитите, което повишава шансовете за сблъсък със Земята.

Не по-маловажен е и проблемът с космическия боклук. Сега около Земята летят от порядъка на 10 000 неуправляеми големи обекта и фрагменти от ракетни конструкции. А ако се смятат и по-малките отломки и прочие боклук, то тези „спътници” набъбват до 150 000.

Източник: Утро.ru