Преди 25 г. „Хъбъл” треперел от светлината като вампир

© ESA/Hubble

Астрономи от БАН ще разкрият невиждано досега космическо изображение.

Вече 25 години човечеството се любува на снимките, направени от космическия телескоп „Хъбъл“.

Първоначалната му работа обаче не тръгнала по най-гладкия начин. Скоро след като на 24 април 1990 година „Хъбъл“ е изпратен на орбита, в работата му започват проблеми, припомня National Geographic.

Вместо да се фокусира върху далечни галактики, космическият телескоп треперел точно като вампир, плашейки се от слънчевата светлина. Достатъчно било първите лъчи да попаднат върху слънчевите му панели, и корпусът на апарата започвал да вибрира.

Стълбовете на сътворението. Хъбъл

„Стълбовете на сътворението“ е една от хилядите снимки, направени от „Хъбъл“. Золтан Левай, водещият специалист, който отговаря за тези изображения, е избрал десетте най-добри.
© NASA, ESA/Hubble and the Hubble Heritage Team

Оказало се, че при отварянето на защитния люк телескопът се повредил силно и изпаднал в „електронна кома“. Проблемите не свършили с това – първите снимки показали „късогледство“ на „Хъбъл“.

Космически Фойерверк. Куп от млади звезди, блестящи от излишъка енергия, образуват ярко петно на фона на облаците космически прах на мъглявината Тарантула. Золтан Левай е поразен от мащабите на освобождаваната енергия: „Звездите се раждат и умират, пускайки кръговрата от гигантски обеми материя.
© NASA, ESA, and F. Paresce (INAF-IASF, Bologna, Italy), R. O’Connell (University of Virginia, Charlottesville), and the Wide Field Camera 3 Science Oversight Committee

Основното огледало с диаметър 2,4 метра се оказало прекалено плоско по края – производствен дефект. Проблемът бил решен чак след три години, когато специалистите поставили система за оптична корекция.

Звездна мощ. Снимки на мъглявината Конска глава, направена в инфрачервения диапазон с широкоъгълната камера 3 на „Хъбъл“, порязява с яснота и обилие на детайли. Обикновено те изглеждат като тъмни петна на яркия фон на звездите, но „Хъбъл“ лесно пробива облака от междузвездни газове и прах. „Какво ли ще бъде, когато НАСА пусне инфрачервената космическа обсерваторияя „Джеймс Уеб!“, предвкусва Левай.
© NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (AURA/STScI)

Изобщо учените неведнъж били принудени да търсят компромиси. Например изследователите мечтаели за апарат с по-голям размер и на по-висока орбита. Но габаритите трябвало да се пожертват, иначе „Хъбъл“ нямало да се помести в товарния отсек на совалката, доставила го на мястото му.

А за да може да бъде обслужван от астронавтите, той бил изведен на 550-километрова орбита – в зоната на досегаемост на космическите совалки.

Галактичен валс. Гравитационното взаимодействие „огъва“ двойка намиращи се на разстояние 300 млн. светлинни години от Земята спирални галактики, известни под общото название Arp 273. „Винаги съм си представял, че те се въртят в танц – казва Левай. – Като направят още няколко па, след милиарди години тези галактики ще се превърнат в едно цяло.
© NASA, ESA and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Ако обсерваторията беше изведена на по-висока орбита, недостъпна за астронавтите, цялата мисия рискувала да се обърне в грандиозен провал. Модулната конструкция на телескопа позволява да се ремонтират и заменят основните му компоненти – камери, бордови компютър, жироскопи и радиопредаватели. От момента на пускането на „Хъбъл“ той е обслужван от пет експедиции и всички те минали без спънки.

Отблизо и отдалеч. Фокусът на телескопа е оставен на безкрайност. На снимката виждате ярки звезди, населяващи нашата галактика Млечен път. Повечето други звезди, включително звездния куп долу, се намират в галактиката Андромеда. На тази снимка са попаднали и галактики, отдалечени на милиарди светлинни години от нас. „На пръв поглед съвсем обикновено изображение. Но това впечатление е измамно. Пред вас като на длан са представени всички класове на космическото многообразие“, пояснява Левай.