В парадокса за извънземните им отказали правото на съществуване

Астрономът любител Робърт Грей от Чикаго (САЩ) е установил, че съществуващата интерпретация на парадокса на Ферми за извънземните цивилизации няма никакво отношение към физика Енрико Ферми и представлява изкривен смисъл на думите на учения.

Изследването е публикувано в изданието Astrobiology и на сайта arXiv.org.

Грей е привел първоначалната формулировки на Ферми, нейната интерпретация от физика Майкъл Харт и е установил, че смисълът на изказванията на двамата учени не съвпада. Според астронома именно с Харт е свързано изкривеното разбиране на думите на Ферми.

Ферми е задал въпроса „Къде са всички“ през 50-те години, разбирайки под него не принципното отсъствие на извънземен разумен живот във Вселената, а невъзможността на представители на други светове да извършват междузвездни пътешествия на огромно разстояние.

През 1975 година Харт е изкривил разсъжденията на Ферми. „Те не са тук, тъй като не съществуват“, смятал ученият. Според Харт земляните не наблюдават извънземни поради липсата на последните, а междузвездните пътешествия трябва да са неизбежен стадий от развитието на всяка разумна цивилизация.

Парадоксът на Ферми се разбира в интерпретацията на Харт и до днес и често се смята за доказателство за отсъствието на извънземен разум. Грей смята, че адекватното разбиране на гледната точка на Ферми е важно, тъй като неговият авторитет нерядко се използва в споровете на учените и политиците.