Ветеранът „Хъбъл” ще работи до 2018 година

© NASA

Знаменитият космически телескоп „Хъбъл” навъртя 23 години вярна служба и продължава да функционира нормално. В НАСА разчитат той да продължи да работи поне още шест години – до 2018-а.

След като през 2009 г. американската космическа агенция вече продължи работата му до 2015 г., телескопът продължава да работи без проблеми и сега в НАСА са сигурни, че така ще бъде и до 2018-а. С други думи, „Хъбъл” ще работи до откат, или дотогава, докато не излезе от строя.

„Хъбъл” ще се използва, докато позволява оборудването му”, казва Пол Херц, директор на отдела по астрофизика към Управлението на научните мисии на НАСА. Според него сега „Хъбъл” на всеки две години преминава процедура по техническа проверка, по време на която всичките му системи се разглеждат под лупа, за да е сигурно, че работят в зададения режим.

Според Херц оставането на „Хъбъл” на орбита до 2018 г. е важно, защото през 2017 г. в Космоса трябва да се отправи нов апарат – космическият телескоп „Джеймс Уеб”, който има значително по-мощни и съвременни средства за наблюдение. Мнозина го наричат приемник на „Хъбъл” и ако последният работи до влизането в строя на „Джеймс Уеб”, то НАСА ще има постоянна възможност за научни наблюдения.

Изображение на телескопа „Джеймс Уеб“, който ще наследи „Хъбъл“. © NASA

„Хъбъл” е пуснат през април 1990 г. През май 2009 г. американски астронавти с помощта на совалка го уловиха със специален манипулатор и му направиха сервизно обслужване, като му монтираха и нова широкоъгълна камера, а също и спектограф, който увеличи чувствителността на телескопа.

Пол Херц твърди, че телескопът „Джеймс Уеб” е един от най-скъпите проекти в историята на НАСА. За него са заделени почти половината от бюджета на агенцията за тази година, а общо в разработката и обслужването на телескопа ще бъдат инвестирани около 8,7 млрд. долара. През 2013 г. работата по него ще глътне 628 млн. долара.