Вирусът предизвикващ COVID-19 може да е бил в хората от години

Ивайло Красимиров

След като COVID-19 обхвана целия свят, причинявайки много смъртни случаи, пневмонии и страх, учените се състезават, за да определят откъде идва коронавирусът.

Въпреки че все още не разполагат с всички отговори – включително дали е дошъл от определени животни, нов анализ окончателно отстранява теориите за конспирация, които твърдят, че това е лабораторна болест.

Проучването повдига някои интересни възможности относно произхода на новия коронавирус. Един от сценариите предполага, че вирусът може да циркулира безобидно в човешката популация от доста време, преди да се превърне в пандемия, която сега е завладяла света.

„Възможно е прародител на коронавирусът (SARS-CoV-2 – Severe Acute Respiratory Syndrome coronavirus 2 ), да е преминал в хората, придобивайки нови геномни характеристики, чрез адаптация по време на неоткрито предаване от човек на човек“, пише в проучването екипът от САЩ, Великобритания и Австралия.

„След като бъдат придобити, тези адаптации биха позволили на пандемията да се появи и да произведе достатъчно голям брой случаи.“

Изследователите анализират геномни данни, налични от COVID-19 и други подобни коронавируси, показвайки, че секциите на рецептор-свързващия домен (RBD) на SARS-CoV-2 шип протеини са толкова ефективни при свързване с човешки клетки, че трябва да са били получени чрез естествен подбор.

„Сравнявайки наличните данни за последователността на генома за известни коронавирусни щамове, можем категорично да определим, че SARS-CoV-2 произхожда от естествени процеси“, казва един от изследователите, имунологът Кристиан Андерсен от Scripps Research.

„Мутациите в RBD частта на шиповия протеин изключват лабораторните манипулации като потенциален произход за SARS-CoV-2.“

След като „лабораторният експеримент“ не се потвърждава, екипът изследва две жизнеспособни хипотези. Първо, че естественият подбор е станал при животински гостоприемник преди вирусът да бъде предаден на хората. Екипът обяснява, че въпреки че пробите от коронавируси при прилепите и панголините са показали подобни геноми, никой от тях все още не пасва идеално.

„Все още не е идентифициран коронавирус при животните, който да е достатъчно подобен, който да е служил като пряк прародител на SARS-CoV-2, разнообразието от коронавируси при прилепи и други видове все още не дава доказателства и извадките са относително малки „, пишат изследователите.

Втората хипотеза е, че естественият подбор се е случил при хората – след предаването на вируса от животински гостоприемник.

„Вторият сценарий е новият коронавирус да е преминал от животни в хора, преди да стане способен да причини болест на човек“, обяснява директорът на Националния здравен институт Франсис Колинс в блога на NIH.

„Тогава, в резултат на постепенни еволюционни промени през годините или може би десетилетия, вирусът в крайна сметка придобива способността да се разпространява от човек на човек и да причинява сериозно, често животозастрашаващо заболяване.“

Въпреки че все още не се знае коя от двете хипотези е правилна, изследователите смятат, че повече доказателства могат да се получат от нови изследвания на вируса.

Междувременно измийте ръцете си, останете си у дома и си помогнете доколкото можете.

Материалът е публикуван в Nature Medicine.