Вселенската ос наистина съществува

© NASA, ESA, and M. Livio and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Електроните се въртят около ядрата на атомите, атомите се въртят около оста си. Спътниците се въртят около оста си и около планетите. Планетите се въртят около оста си и около звездите. Звездите се въртят около своята ос и около оста на галактиките… Още?

Още едно откритие допълва този списък. Доскоро се смяташе, че Вселената е почти статична, а цялото й движение се проявява в разширение, както установиха учените – с ускорение. Всичко това е вследствие на Големия взрив. Сега вече е ясно, че Вселената, представена от необозримо множество системи и галактики, се върти около своята ос.

Всичко започнало с опити да се докаже пълната симетричност на Вселената и като следствие нейната статичност. Теорията за Големия взрив предполага, че в момента на образуването на Вселената всички протичащи процеси са били хаотични, самият взрив се е случил от една точка и без никакви външни въздействия, а това означава, че въздействието върху разпиляната материя е било еднакво.Тъй като образуването на тела от материята е станало по еднакви за всяка точка от пространството закони, то и самата Вселена би трябвало да е напълно симетрична.

За доказателство на тази теория Майкъл Лонго от Мичиганския университет и група изследователи са анализирали 15 872 спирални галактики в рамките на проекта Sloan Digital Sky Survey (SDSS). Очаквало се количеството спирални галактики, които се въртят по часовниковата стрелка, да са равни на броя галактики, които се въртят срещу часовниковата стрелка. Местоположението им нямало значение, тъй като разположението на галактиките е хаотично.

Но въртящите се срещу часовниковата стрелка галактики се оказали значително повече и освен това във Вселената има установен ред. В посока към Северния полюс на Млечния път значителна част от всички галактики, като се започне от най-близките и се завърши с намиращите се на прага на видимостта, се пада на въртящите се срещу часовниковата стрелка, което напълно противоречи на теорията за хаотичност на Големия взрив.

Сега учените предполагат, че въртенето е започнало още по време на Големия взрив – възможно под влияние на още неизвестни на човечеството фактори, и не е изключено да продължава и до днес. Галактиките, представени от звездни системи, се въртят около себе си и около ос, която създава общо въртене на Вселената около себе си.

Къде точно преминава оста на Вселената? Спрямо какво се върти? Засега физици и астрономи се затрудняват да отговорят на тези въпроси. Според някои данни „небесната ос” е наклонена на 25 градуса наляво спрямо Северния полюс на Млечния път, според други е наклонена на 60 градуса надясно.

В плановете на учените е да разгледат още 10 млрд. галактики, чиито снимки ще бъдат получени с Large Synoptic Survey Telescope, снабден с три огледала (с диаметър 8, 3 и 5 метра) и 3200-гигапикселова камера (200 000 снимки на година). Работата му ще започне през 2020 г.