Загадката на гама-лъчението на Вселената

© NASA/DOE/Fermi LAT Collaboration

Постоянното високоенергийно гама-лъчение, разпространявано в Космоса, от десетилетия обърква учените.

Една от групите изследователи смята, че има най-доброто обяснение за източника, който го създава.

Учени от НАСА, с помощта на космическия телескоп „Ферми“, са провели наблюдения на Вселената в гама-диапазона в продължение на шест години.

Те твърдят, че голяма част от източниците на гама-лъчение вече е известна на науката. Астрономите смятат, че ако в Космоса съществуваха някакви неизвестни източници на гама-лъчи, то приносът им в общото лъчение би бил много малък.

Кейт Бетхол, докторант и изследовател от Чикагския университет, а също и член на екипа на „Ферми“, твърди, че имат правдоподобна версия, макар да не са съвсем сигурни, че тя е окончателен отговор.

С помощта на космическия телескоп „Ферми“ учените от НАСА са получили изображения в гама-диапазона на цялата видима част от Вселената. Задачата на изследването се състояла в това, да се определят точно източниците на тези гама-лъчи. Вместо това с телескопа „Ферми“ било получено разсеяно светене.

„Ферми“ и други телескопи могат да определят местоположението на обектите, изпускащи гама-лъчи с висока енергия, твърдят учените. Например това са галактики с висока енергия, наричани блазари, които изпускат голям поток гама-лъчи.

Възможностите на телескопа „Ферми“ са ограничени и той не е способен да „види“ повечето от обектите, които изпускат гама-лъчи, така че се налага учените да оценяват приблизителното количество на техните източници.

Според последните оценки около 50% от фоновото гама-лъчение се пада на блазарите, от 10 до 30% – на галактиките с формиращи се звезди, а останалите 20% идват от радиогалактиките.

Също така е възможно тъмната материя, която съставя 80% от цялата материя във Вселената, да е източник на гама-лъчи и данните, получени от телескопа „Ферми“, могат да помогнат на учените да изяснят какви частици образуват тъмната материя.

Бехтол смята, че ние наблюдаваме всички периоди от еволюцията на Вселената в едно време, тъй като цялото лъчение от различните периоди в развитието на Вселената се смесва и образува общото фоново гама-лъчение.

Учените от НАСА смятат, че са решили загадката, но Бехтол твърди, че остават и други тайни за гама-лъчението във Вселената. Други телескопи, които също работят в гама-диапазона, ще определят гама-лъчите с по-висока енергия и е възможно да има източници, за които учените все още не знаят.