Загадъчни бели петна на Церера имат и „тъмни” двойници

© NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Сондата Dawn предаде на Земята поредната порция снимки на планетата джудже Церера, на които се виждат – освен загадъчните бели петна, открити в хода на предишната фотосесия – и необичайни тъмни точки.

Според изследователите това може да са следи от вулканична активност, съобщава Лабораторията за реактивно движение на НАСА.

„Сега видяхме, че тези ярки петна на повърхността на Церера имат събратя с по-малка яркост, разположени в същите вдлъбнатини, както и „светлите“ им братовчеди.

Това може да сочи, че тези петна са възникнали в резултат на вулканична активност, но е необходимо да почакаме още малко и да получим снимки с по-висока резолюция, преди да можем да разкрием геоложката им природа“, казва Кристофър Ръсел от Калифорнийския университет в Лос Анджелис, ръководител на мисията Dawn.

Новите снимки, поставящи пред учените нова загадка, са получени от сондата на 19 февруари от разстояние 46 000 километра от повърхността на планетата джудже. Сближаването на Dawn с Церера не помогнало на учените да разкрият тайната на белите петна, чиято природа остава загадъчна.

„Най-ярките петна продължават да остават прекалено малки за получаване на подробни снимки с помощта на нашата камера. Дори след сближаването те остават най-ярките части от Церера. Това откритие е изключително неочаквано и загадъчно за нас“, добавя Андреас Натуес от Планетологичния институт в Тусон (САЩ).

Американската сонда Dawn, изпратена от НАСА в края на септември 2007 година, е първият космически апарат, който след изучаването на едно небесно тяло – Веста (един от най-големите астероиди), е напуснал нейната орбита година по-късно и се е насочил към друго – Церера, най-близката планета джудже до Земята.