Защо магнитните полюси на Земята могат да сменят местата си и как би се отразило това?

Ивайло Красимиров

В досегашната история на нашата планета северният и южният магнитни полюси са сменяли своето място няколко стотин пъти. Кога ще се случи следващата размяна и как това ще повлияе върху живота на Земята?

Магнитното поле обкръжава нашата планета като невидим щит, който защитава живота от смъртоносната слънчева радиация, отблъсквайки заредените частици далеч от повърхността на Земята. Това магнитно поле обаче се променя постоянно. Сред тези промени многократно е имало и цялостна размяна на местата на северния и южния магнитни полюси.

По време на такава размяна магнитното поле отслабва, но никога не достига до 0. Възможно е обаче, да спадне до едва 10% от сега съществуващото магнитно излъчване, като дори е възможно магнитен полюс да има на екватора или пък да се появят няколко северни и южни полюси. Смяната на магнитните полюси на Земята се случва средно няколко пъти за милион години.

Възможно е да се случи и непълна размяна, явление, наричано „екскурзия“, при която магнитните полюси „бягат“ от географските, а след това се връщат на своето място. Последната пълна размяна се е случила преди около 780 000 години. Голяма временна „екскурзия“ е имало преди около 41 000 години. Тя е продължила около 1000 години от които около 250 е имало пълна размяна на местата на магнитните полюси.

Размяна на местата на магнитните полюси или дори „екскурзия“ ще намали защитната сила на магнитното поле около Земята, което ще увеличи радиацията на нейната повърхност. Ако нещо подобно се случи сега, радиоактивните частици ще създадат рискове за функциониране на сателитите обикалящи около планетата, ще има риск и за самолетите, както и за базираната на повърхността на Земята енергийна инфраструктура.

Геомагнитните  бури, ставащи и сега след голямо слънчево изригване, ни дават представа какво би станало при отслабване на магнитното поле на Земята. Такова мощно изригване през 2003 година предизвика крах на електрическата система в Швеция, а голяма част от авиационния поток над страната беше пренасочен, поради  прекъснати сателитни и комуникационни връзки. Тази магнитна буря обаче беше доста по-слаба от други, случили се сравнително скоро, като тази през 1859 година, която е предизвикала Северно сияние толкова на юг, че се е виждало на Карибите.
image-20170126-30413-1k0cpxu

Въздействието на подобна магнитна буря върху днешната електронна инфраструктура не може да се предвиди напълно. Известно време без електроенергия, без отопление и климатици, без GPS и интернет би имало големи последици и вреди за икономиката на Земята измерващи се в милиарди долари на ден.

Ако се случи пълна размяна на местата на магнитните полюси не можем да прогнозираме последствията за живота на планетата. Редица изследвания свързват изчезването на много животински видове именно със случила се размяна на магнитните полюси. Някои учени обясняват увеличена вулканична дейност в различни периоди в историята също с подобно събитие, макар да няма доказателства нито за първото, нито за второто.

Все пак е известно, че редица животински видове имат някакви форми на магнитни рецептори, които им позволяват да чувстват магнитните полюси на Земята. Това им помага при дълги преходи на миграция. Не е известно как смяната на полюсите би им въздействала.

Известно е и това, че по време на хилядолетната „екскурзия“ преди 41 000 години, при която е имало и 250 години на пълна размяна на местата на магнитните полюси, на Земята вече е имало пра-хора. Неандерталците тогава са оцелели, както и животът въобще.

Според учените фактът, че магнитното поле на Земята отслабва с около 5% на 100 години, предполага, че следващата пълна размяна на местата на магнитните полюси може да се случи през някоя от идните 2000 години, без да е възможно да се определи по-точна дата.