Защо спим различно?

Учените за първи път откриха ген, отговорен за регулацията на потребността от сън. Изследователите твърдят, че сънят е изключително важен процес в живота на хората. Той регулира великото множество психически и физиологични процеси в организма, но нарушенията му са все по-разпространени сред съвременните хора, затова генните методи, регулиращи съня, може да намерят широко приложение.

Изследователите от Калифорнийския университет твърдят, че откритият от тях ген отговаря за потребността от сън и обяснява защо на едни хора са им достатъчни 6 часа сън на денонощие, а други не се наспиват и за 9 часа. В по-рано проведени изследвания учените са стигнали до извода, че дори ако човек за кратък момент в живота е изпитвал недостиг на сън, но не е имал физиологични проблеми, за много системи от организма това така или иначе е било пагубно.

„Кратките или хроничните нарушения на съня оказват сериозни негативни последствия върху работата на главния мозък, ендокринната система, а освен това влияят на психическото състояние и общото състояние на човека”, казва Инг Фу, доктор по неврология от Калифорнийския университет.

Новият ген, разказва ученият, хвърля светлина на механизма на регулиране на съня, а също позволява не само да се увеличи или намали неговата продължителност, но и да се повиши качеството на съня, за да може след събуждане човек да се усеща наистина отпочинал.

След детайлно изследване на гена и неговата работа учените се надяват да разберат самия биологичен феномен на съня. Днес е известно, че сънят се регулира от два големи процеса – първо, циркадните ритми, които варират през денонощието, второ – хомеостазата – механизми, регулиращи времето за сън. Именно хомеостазата отговаря и за т.нар. бърз и бавен сън. Невролозите смятат, че новият ген на биологично ниво регулира процеса на хомеостазата.

В Калифорнийския университет отбелязват, че са открити няколко разновидности на този ген, които по-скоро обясняват защо едни хора са „сови”, а други – „чучулиги”.