Земята ще закипи и ще стане като Венера

© NASA

Изгарянето на изкопаеми горива може да превърне Земята в ад, подобен на този на Венера – океаните ще се изпарят, атмосферата ще се нагрее до няколкостотин градуса, а количеството въглероден диоксид ще надвиши 90%.

Нов компютърен модел на климатичните изменения накарал учените да бият поредната тревога – изяснило се, че глобалното затопляне може във всеки момент да стане неконтролируемо.

„Скоро ще изгорим всички запаси от нефт, природен газ и въглища – казва Джеймс Хансън, автор на новото изследване, цитиран от National Geographic. – Ако започнем за изгаряме запасите от шистов газ и нефт, възникването на синдром на Венера е неизбежно.”

Доскоро се смяташе, че повишената концентрация на въглероден диоксид ще доведе до нагряване на атмосферата, което на свой ред ще накара планетата да изхвърля в Космоса повече енергия. Така топлинната система на Земята ще бъде уравновесена и човечеството ще плати за необмисленото си технологично поведение с получаването по-горещ климат.

Но резултатите от нови математически модели, направени със суперкомпютър, довели до плашещи изводи. Станало ясно, че водните пари, интензивно отделяни от океаните при горещо време, не само се явяват още един парников газ, но и служат като своеобразна топлоизолация, непозволяваща на планетата да излъчва много топлинна енергия в Космоса.

Излиза, че повишените температури провокират изпарението на океаните, а увеличението на водните пари води до по-голямо повишение на температурите.

Процесът може да стане неконтролируем, но учените не знаят кога ще се случи това, казва Хансен. Изследователите наричат „синдром на Венера” превръщането на атмосферата на Земята в подобие на венерианската – водата може да отлети в Космоса, а планетата да се покрие от плътна гореща атмосфера от въглероден диоксид с примес на минерали и агресивни киселини.

Температурата на Венера е около 464°С, налягането достига 93 атмосфери. Независимо че Венера е с 20% по-лека от Земята, нейната атмосфера съдържа 105 пъти повече газ от земната, дебелина й е 250 км, а облаците се състоят от концентрирана сярна киселина.