Звездопадът от съзвездие Лъв. Наблюдаваме Леонидите

© Lorenzo Lovato

През есента Земята се среща с няколко метеорни потока. През ноември е активен потокът Леониди. Времето на действието му е около две седмици – от 9 до 22 ноември, а максимумът се пада в нощта на 17 срещу 18 ноември.

В тези дни всяка година се наблюдават красиви метеорни потоци, а понякога се отбелязват завладяващи зрелища с до 50 „падащи звезди” на секунда!

Леонидите претендират да са най-известният метеорен поток. Той е познат от около 3800 години и е наречен на съзвездието Лъв (Leo), защото се създава впечатлението, че метеорите излитат оттам. Това са много ярки и бързи метеори и скоростта им достига 70 километра в секунда.

Леонидите се образуват от праха, оставен от шлейфа на кометата Темпъл-Тътъл, открита през 1865 г. Тази периодична комета има ядро с диаметър 4 километра и на всеки 33 години се приближава към Слънцето. Именно тогава потокът метеори е максимално активен. Може да се наблюдават стотици и дори хиляди метеори на час. Те създават на небето красивото явление метеорен дъжд и възможността да си пожелаем да ни се сбъдне най-съкровеното.

Кометата 55Р/Темпъл-Тътъл.                                                     © Tim Puckett, Ellijay, Ga.

Кометата 55Р/Темпъл-Тътъл е идвала близо до Слънцето през 1998 г. и ще се върне през 2031 г. Мощен метеорен дъжд е наблюдаван и през 1966 г., когато на всеки час в земната атмосфера изгаряли до 150 000 метеора.

През 2013 г. пикът на потока ще се наблюдава в нощта на 17 и сутринта на 18 ноември. Най-добри условия за наблюдение ще има във втората половина на нощта, когато е възможно да се наблюдават до 20 метеора на час. За съжаление ярката светлина от пълнолунието ще пречи да се насладим изцяло на „падащите звезди”.

За наблюдение на метеорния поток не са необходими телескопи и бинокли. Изгарящите в атмосферата частици се наблюдават с невъоръжено око. Необходимо е да се гледа не към самия радиант, а малко встрани от тази точка. Най-добре е да си намерим удобно местенце, на което да се излегнем (шезлонг е една много добра идея, стига да не е много студено), за да обхванем с поглед целия небосвод.

Най-известен е метеорният поток, наблюдаван през ноември 1833 г. в САЩ до Скалистите планини. Един от наблюдателите го описва така:

„Цяла буря от падащи звезди прелетя над Земята… Цялото небе беше обсипано със светещи линии и сияеше ярко. В Бостън броят на наблюдаваните метеори се оценява приблизително на половината от количеството снежинки в снежна буря със средна сила.”

Изображение на метеорния дъжд от 1833 г. от книгата Bible Readings for the Home Circle на адвентистите от Седмия ден, издадена през 1889 г.

Пожелаваме на всички безоблачна нощ в неделя срещу понеделник и незабравими впечатления въпреки кръглата Луна.

MiguRormwago 29 октомври 2017 16:13 Отговор