Астероид или извънземна сонда? Започва голямото подслушване на Оумуамуа

Художествена импресия на междузвездния астероид Oumuamua. Снимка: European Southern Observatory
Ивайло Красимиров

В края на ноември астрономи откриха първият междузвезден обект, навлизащ в нашата Слънчева система. Обектът наречен Оумуамуа – на хавайски език „пратеник“, предизвика интерес с възможността, макар и малка, да е космическа сонда, изпратена от друга цивилизация.

Сега група учени и ентусиасти правят така наречено „слушане за пробив“ (Breakthrough Listening)  на този обект, за да видят дали случайно той не носи със себе си радиосигнали от други цивилизации. Събитието се финансира от руския милиардер Юри Милнер, като в него ще участва и шефът на департамента по астрономия на Харвардския университет Ави Льоб.

Целта е да се проучи всяка възможност този обект да носи някакви послания, а не просто да е парче космическа скала със странна форма.

„Колкото повече проучвам този обект, толкова по-странен ми се вижда той. Това ме кара да се чудя дали не е изкуствено създадена космическа сонда, изпратена насам от чужда цивилизация“, пише Ави Льоб до Милнер.

Обектът беше забелязан за първи път от телескопа Pan-STARRS от станцията в Хавай. След това по него бяха открити редица нехарактерни за астероид белези. Първоначално Оумуамуа беше оприличен на комета, но му липсва опашка и това определение отпадна. Формата му е много странна, дълга и тясна, нещо въобще нехарактерно за формата на астероидите, които са по-скоро закръглени.

Пътят на Оумуамуа.

Проектът „Breakthrough Listening“ започва от днес, сряда 13 декември 2017 г. в 22 часа българско време, като ще се използва телескопа Green Bank, с който обектът ще бъде следен 10 часа. Ще се търсят радиосигнали на 4 вълнови обхвата, с надежда да се долови нещо излъчвано от обекта. Все пак учените са наясно, че вероятността този обект да е нещо друго, освен къс скала, е минимална.

Ендрю Симиън, директор на Изследователския център SETI към университета в Бъркли, който също е един от ръководителите на „Слушането“ казва, че не трябва да се подхожда с недоверие към такива начинания.

Оумуамуа е поредно събитие, което ентусиазира търсачите на извънземни цивилизации. Телескопът Кеплер наскоро откри далечна звезда, обозначена като KIC 8462852, която също така показва някои нехарактерни особености, говорещи за възможно присъствие на чужда цивилизация. Подобни събития помагат броя на ентусиастите, вярващи в съществуването на други, извънземни цивилизации, да расте постоянно.