Две екзопланети приличат повече на Земята отколкото предполагахме

Ивайло Красимиров

Появяват се нови доказателства, че екзопланетата Кеплер-186f може да има променящи се сезони и климат, подобно на Земята – откритие, което  вълнува астрономите и което води до призиви за по-нови и по-подробни изследвания на този извънземен свят.

Ако Кеплер-186f звучи познато, това е така, защото този свят е обект на научни анализи още след откриването си за първи път през април 2014 г. с помощта на космическия телескоп Кеплер на НАСА. За него се знае, че има размери като Земята и орбитата му е на такова разстояние от неговото слънце, което позволява развитието на живот.

Ново проучване, публикувано в изданието Astronomical Journal, потвърждава предишните констатации и предполага, че има още по-основателни причини да се смята, че това може да е Земя №2.

Използвайки симулации, авторите Ютонг Шан и Гонгджи Ли (Yutong Shan и Gongjie Li) анализират динамиката на въртене на оста на планетата, което означава връзката между оста на орбитата на планетата спрямо орбитата по която екзопланетата обикаля около нейната звезда.

Динамиката на оста на въртене е изключително важна за разбирането на стабилността на климата на планетата и по-специално дали тя може да създаде обитаем свят.

Оста на Земята е наклонена на 23 градуса спрямо орбитата й около слънцето и исторически тя не се е променила много, благодарение на стабилизиращата сила на Луната. Всеки друг аксиален наклон би предизвикал голяма част от Земята да потъне в тъмнина или да бъде изложен на непрекъсната слънчева светлина, което може би щеше да попречи изобщо да се образува живот на нашата планета.

Изследователите също така са анализирали динамиката на оста на въртене и на екзопланетата Кеплер-62f, за която също се предполага, че може да е подходяща за възникването на живот.

„Нашето изследване е сред първите, които изследват климатичната стабилност на тези екзопланети, като допринася за нарастващото разбиране на тези потенциално обитаеми близки светове“, казва Ли, автор на изследването и професор в Технологичния институт на Джорджия.

Наклоните на оста на планетите могат да бъдат стабилни или нестабилни. Например, аксиалният наклон на Марс е нестабилен, което означава, че той е имал много променлив климат в продължение на хилядолетия, които са причинили ледът на повърхността му да се стопи и да се движи (като вода) около Червената планета. Ли добави, че това е една от възможните причини, поради които на Марс (вероятно) не е било възможно да възникне извънземен живот.

„Марс е в обитаемата зона на нашата слънчева система, но аксиалният наклон е много нестабилен – варира от нула до 60 градуса“, казва той. – Тази нестабилност вероятно е допринесла за разпадането на атмосферата на Марс и за изпаряването на повърхностните води.

Ли казва, че новите открития, че аксиалните наклони на тези екзопланети най-вероятно са стабилни – не означава непременно, че те са дубликати на Земята или Марс. Всъщност нашата Слънчева система е особено уникална в това как планетите взаимодействат помежду си.

„Изглежда, че и двете екзопланети са много различни от Марс и Земята, защото имат по-слаба връзка със своите братя и сестри“, казва още Ли. „Не знаем дали притежават луни, но изчисленията ни показват, че дори и без спътници, наклонът на осите на Кеплер-186f и 62f би останал постоянен в продължение на десетки милиони години“.

Информацията дали тези планети имат луни или не, и ако имат – колко са и колко големи са тези луни, е от голяма важност за да се определи дали тези планети имат или не условия да поддържат живота, какъвто го познаваме.

Във всеки случай експертите в областта виждат данните на това изследване като едни от най-интересните, получени от работата на космическия телескоп „Кеплер“.

„Откритието, че наклонът на оста на Кеплер-186f може да бъде толкова стабилен, колкото този на Земята е много интересно“, казва Ави Льоб, председател на Астрономическия департамент на Харвардския университет. „Тази стабилност е важен фактор, който е позволил на живота на Земята да развие разнообразието и сложността си“.

Въпреки това, казва Льоб, има и други фактори, които трябва да бъдат потвърдени, преди да станем твърде оптимистични.

„Тук има много други необходими условия за живот: доставянето на вода на повърхността на планетата и наличието на атмосфера, която би позволила течната вода да съществува заедно с химията на живота, какъвто го познаваме“, добавя Льов. „Ако Кеплер-186f отговаря на тези условия, тогава много вероятно може да бъде място на което да открием извънземен живот“.

Сет Шостак, старши астроном и експерт в търсенето на извънземен разум заявява, че това е наистина интересно проучване, но реалните фактори, които могат да определят дали има живот на тези планети, са биомаркерите, а именно наличието на газове като метан и/или кислород.