Фонтанът на младостта: какво е „неопределена продължителност“ на живота

CC0 Public Domain
Ивайло Красимиров

Възможно ли е наистина науката да открие ключ към вечен живот? Експертите не са открили метод, който да ни превръща в непобедими, безсмъртни същества, които да са неподатливи на физически травми и глад. Но въпреки това много изследвания работят в посока на това, да превърнат стареенето в предотвратимо заболяване. Ефективното блокиране влошаването на състоянието на нашите тела би означавало, че хората ще могат да живеят неопределено дълго време.

Питър Диамандис, съосновател на базираната в Сан Диего лаборатория за генетични изследвания Human Longevity (“човешко дълголетие”), говори пред Калифорнийския университет по темата за предизвикателствата, свързани със стареенето и влошаване състоянието на тялото. Според него, ключът към неопределената продължителност на живота се крие в подобряването на механизмите, лекуващи тялото ни. Неговите изследвания проучват възможността за използване на стволови клетки и наномашини за регенериране на телата ни.

Миналата година изследователски екип от Училището по Медицина на Университета Станфорд успяха да използват хромозомни разширения, които увеличиха драстично скоростта на клетъчното делене, механизъм на тялото да се регенерира, който с времето отслабва. Резултатите сочат шанс за завъртане на биологичния часовник наобратно.

Метформин, лекарство използвано за контрол на диабета, беше наречено „фонтан на младостта“, след откритието, че може да удължи живота на животни и да предпазва от рак. Лекарството увеличава броя на кислородните молекули, обработвани от клетката, ускорявайки метаболитните и клетъчните процеси, жизненоважни за доброто ни здраве. Клинични тестове за използването на Метформин като средство срещу стареенето започнаха през февруари.

Разработчиците на Метформин твърдят, че лекарството би могло да удължи човешкия живот до 120 години, нещо което звучи като научна фантастика. Факт е обаче, че науката допринася все повече и повече за разбирането на човешкото тяло и борбата със заболяванията, в това число и тези, които идват с напредването на възрастта.

Кой иска да живее вечно? Отговорите са различни за различните хора, но последните развития в науката имат за цел да държат човек в най-добро здраве и да допринесат за избягване на болката и трудностите, свързани с дегенеративните заболявания.

Стефани Ледерман, директор на Американската фондация за изследване на стареенето в Ню Йорк казва: „ние търсим фонтана на младостта … търсим начин да удължим човешкия живот, не вечен живот.“