Ген определя времето на събуждане и… смърт

© Victor Habbick / FreeDigitalPhotos.net

Това, че трябва да слушаме собствения си биологичен часовник, сме го чували всички. От нарушаването на циркадния ритъм страдат и психиката, и органите. Часовникът си е часовник, но не е тайна, че сред хората има „чучулиги” и „сови” – едните се чувстват най-добре сутрин и в първата половина на деня, а другите изпитват прилив на сили вечер.

Ако си спомним, че биологичният часовник, както и други процеси се управляват от гените, не може да не заподозрем тук някаква мутация – вариант на ген, който лежи в основата на различните циркадни ритми при различните хора. В полза на такова предположение говори и това, че „чучулигите” и „совите” стават такива по наследство и примери могат да се дадат както с хора, така и с животни.

Изследователи от университета на Торонто (Канада) и от Beth Israel Deaconess Medical Center (BIDMC), САЩ, са открили ген, от който зависи ориентацията на нашите биологични часовници за сутрин и вечер. Първоначално учените преследвали друга цел – те се интересували защо възрастните хора страдат от безсъние. Смятало се, че нарушенията на съня може да са свързани с риск от невродегенеративни болести. В изследванията взели участие над 1000 души на възраст 65 години. Всички те били здрави и ежегодно преминавали неврологични и психиатрични изследвания.

В даден момент на учените им дошло наум да сравнят характера на циркадния ритъм на участниците с техния генотип. В резултат открили единична нуклеотидна замяна в ген, наречен Period 1. Тази замяна деляла всички хора на три групи. При 36% на определено място в двете копия на гена имало аденин (А), при 16% – гуанин (G), и сред 48% едното копие на гена носело А, а другото – G. Тези, които имали и А, и G, се намирали между двата полюса. В статия, публикувана в Annals of Neurology, авторите съобщават, че G замяната потискала активността на гена Period 1 в мозъка и левкоцитите.

Освен че от този ген зависи времето на събуждане, той определя и времето на смъртта. (Бързаме да успокоим читателите – става дума не за датата на смъртта, а за времето от денонощието, така че не е необходимо да се тича в най-близката лаборатория за ДНК тест). Известно е, че хората често умират сутрин, средно около 11 часа. Тук няма мистика, просто изострянето на болестите, влошаването на здравето и т.н. също се подчиняват на биологичния часовник и сутрин очевидно се отбелязва пик на активността на най-различни недъзи.

Изследователите наблюдавали денонощната активност на възрастни хора в продължение на 15 години и за това време мнозина от тях починали. Оказва се, че умиращите сутрин имали ген Per1 c АА или АG във всяко негово копие, а тези, в чиито копия имало два пъти GG, си отивали вечер към 18 часа.

Практическата полза от получените резултати е очевидна. Знаейки генотипа на болния, лекарят може да коригира лечението, за да даде на организма му помощ именно във времето, когато най-много се нуждае от нея.

Източник: Medical Xpress