Има ли живот в облаците на Венера?

Ивайло Красимиров

В търсене на отговора дали сме сами във Вселената, учени установиха, че облаците на Венера могат да помогнат за разрешаване на мистерията за съществуването на живот извън Земята.

Публикувана на 30 март в списанието „Астробиология“, нова статия предполага, че облаците на Венера могат да съдържат извънземен микробен живот.

Както авторите заявяват в статията, въпросът дали облаците на Венера могат да поддържат микробен живот, е бил обсъждан от десетилетия. Причината за това са изследвания, показващи, че химическите и физически свойства на облаците около Венера, както и умерените температури и налягане, биха могли да дадат възможност за наличието на живот в тях.

Екипът направил най-новото изследване е бил заинтригуван от тъмни петна, открити сред облаците на планетата, които са съставени от сярна киселина и абсорбиращи светлина частици, подобни на такива, открити на Земята. Всъщност учените твърдят, че тези петна могат да имат цветове подобни на водораслите, открити в земните езера, а забелязаните частици в тези петна имат подобни размери като бактериите тук на Земята.

Екипът вярва, че това може да направи Венера жизненоважна в търсенето на други форми на живот, но за да се потвърди това, ще трябва да се проучат образци от облаците на планетата.

„За да знаем наистина, че там има някакъв вид микробен живот, трябва да отидем там и да анализираме облаците“, каза в изявление биохимикът Ракеш Могул (Rakesh Mogul), изследовател, съавтор и професор в Калифорнийския политехнически университет. „Венера може да се превърне във вълнуваща нова глава в бъдещата астробиология“, вярва той.

Очаква се този месец NASA да пусне нов телескоп, Transition Exoplanet Survey Satellite или TESS, който ще търси екзопланети и може да помогне за разрешаването на мистерията за това дали има други планети подобни на Земята, съобщи наскоро Ню Йорк Таймс. Вероятно новият телескоп може да разшири и проучванията засягащи състава на облаците около Венера.