НАСА обявява, че Венера е „злият близнак“ на Земята

© ESA
Ивайло Красимиров

Разкрито е, че зловещият псевдоним е в известен смисъл подходящо описание на това защо астрономите повишават интереса си и ще изследват Венера през това десетилетие.

Учени и инженери от НАСА и Европейската космическа агенция се подготвят да изпратят три нови мисии до втората скала от Слънчевата система. Те искат да знаят много повече за близката планета, която прилича на Земята по толкова много начини и въпреки това е толкова поразително различна.

Видеото засяга няколко кошмарни, но интригуващи аспекта на Венера. От една страна, има парников ефект. Атмосферната обвивка с дебелина 24 километра е направена от въглероден диоксид и съдържа облаци от сярна киселина. Планетата произвежда достатъчно високи температури, за да разтопи оловото.

Лори Глейз, директор на планетарните науки на НАСА, казва, че температурата на повърхността на Венера може да достигне 900 градуса по Фаренхайт (480 градуса по Целзий). „Значи това е лудо място, но наистина интересно“, казва Глейз. „И наистина искаме да разберем защо Венера и Земята се оказаха толкова различни.“

Най-малко три мисии до Венера ще летят през следващото десетилетие. Има DAVINCI на НАСА, съкращение от Deep Atmosphere Venus Investigation of Noble Gases, Chemistry and Imaging, което включва два основни компонента:

Първото и най-важно е космически кораб, който ще лети до Венера, улавяйки данни за облаците на планетата и нейния терен, в допълнение към това да действа като телекомуникационен център за мисията. Втората е специална сонда за спускане, която ще падне през гъстата атмосфера на Венера и ще събира данни, докато пътува през опасната среда.

Друга мисия, наречена VERITAS, ще стане първият орбитален апарат на НАСА, който ще посети Венера от 90-те години на миналия век. VERITAS е съкратено от Venus Emissivity, Radio Science, InSAR, Topography and Spectroscopy. Космическият кораб ще развие широк поглед върху Венера и нейната история, помагайки на учените, които искат да научат повече за нейните вулкани и да определят дали Венера някога е имала вода. Италианската космическа агенция (ASI), Германският аерокосмически център (DLR) и Френската космическа агенция (CNES) също ще допринесат за VERITAS.