Извънземни форми на живот в ледовете на Антарктида?

© C. Yakiwchuck

Руски учени търсят извънземни форми на живот в син лед от Антарктида. Изследователите са събрали образци от лед при първата метеоритна експедиция, съобщава ТАСС.

Изследванията ще се провеждат в лабораторията по криоастробиология в Института за ядрена физика в Санкт Петербург, съобщава участникът в експедицията Михаил Ларионов.

„Синият лед остана в Санкт Петербург за изследване от специалистите от лабораторията по криоастробиология. В Антарктида събрахме няколко десетки килограма от различни точки от ледника. Един от тях е уникален – от пукнатина с дълбочина 10 метра. Руските учени ще се опитат да открият космически прах в леда, останки от бактерии и биомолекули. Има шанс да се открият извънземни форми на живот“, отбелязва Ларионов.

По думите му синият лед ще се разтопява в стерилни условия. „Дори когато събирахме леда в Антарктида, не докосвахме образците с ръце, за да не ги замърсим със земни частици. Ледът беше транспортиран в специални термоконтейнери. Учените ще ги топят в стерилни условия“, уточнява Ларионов.

Руските учени ще изследват синия лед във френския Гренобъл, казват от лабораторията по криоастробиология. Французите са предоставили на руските си колеги чисти и студени помещения, както и оборудване за изследване на космическия прах от антарктическия син лед.

В синия лед концентрацията на извънземно вещество е няколкостотин хиляди пъти по-висока, отколкото на цялата останала планета, тъй като „антарктическият лед е многовековен контейнер на това, което някого а падало от небето“, отбелязва проф. Виктор Гроховский, член на комитета по метеоритите към РАН.

Антарктическата метеоритна експедиция е първият в историята на съвременна Русия проект по търсене на метеоритно вещество в най-южния континент. Тя се оценява на 8-12 милиона рубли, голяма част от които са предоставени от Уралския федерален университет.