Марсианската вода e в пещери

© NASA/JPL-Caltech/ASU

Международна група изследователи под ръководството на Института по планетарни науки на САЩ откриха доказателства, че преди около 2 млрд. години огромни обеми вода е възможно да са били погълнати от системите марсиански пещери. Учените са стигнали до този извод след изучаване на участъци в канала Hebrus Valles, в който добре се виждат дълбоки „кладенци”, където може да е отишла водата.

Марсианските канали са най-големите от известните канали в Слънчевата система. Учените смятат, че някога те са довели до образуването на океани, макар че окончателната причина за появата и крайната съдба на това явление да остава загадка. Дълго време каналите са били свързвани с ерозията на повърхността на планетата.

Сега учените смятат, че загадката на марсианските канали се крие в т.нар. кален вулканизъм, който благодарение на отделянето на голямо количество газове е спомогнал образуването на множество големи пещери. Обикновено най-интензивното формиране на пещери става в рохкави породи, затова такива пещери са изключително нестабилни. Но изчисленията показват, че марсианските пещери може да се съхраняват във вечен мраз при температура -65 градуса Целзий. Това е типична средногодишна температура за повърхността на Марс в изследваните ширини.

Hebrus Valles. © NASA/JPL-Caltech/MSSS

Освен това на някои снимки от Марс се виждат черни дупки на пропадания, които може да са свързани със системите от пещери. Именно през тях може да е изтекла марсианската вода. Тази възможност предизвиква голям интерес сред учените, тъй като в пещерите може да има благоприятни условия за живи организми. Все пак възрастта, размерите и дори условията в тези пещери все още остават предмет на дискусии и точни данни по този повод няма.

Изследването на дупките с помощта на роботи все още е недостъпно и засега не се предвиждат подобни мисии. Така че не е изключено дори след десетки години, когато повърхността на Марс е по-детайлно изучена, подземните пещери да продължават да крият своите тайни.

Източник: CNews R&D