„Градивни елементи на живота“, открити на Марс в 10 различни скални проби

Марс, снимка: NASA
Ивайло Красимиров

Марсоходът Perseverance на НАСА откри интригуваща „менажерия“ от органични молекули в марсиански кратер, но техният източник остава неясен.

Органичните съединения са молекули, съставени от въглерод и често включват други елементи като водород, кислород, азот, фосфор и сяра.

Преди това учените са откривали няколко типа органични молекули от марсиански произход – в метеорити от района на Марс от космически удари, които са се приземили на Земята, и в кратера Гейл на Червената планета, който марсоходът на НАСА Curiosity изследва от 2012 г.

„Те са вълнуваща следа за астробиолозите, тъй като често се смятат за градивни елементи на живота“, каза пред Space.com водещият автор на изследването Сунанда Шарма, планетарен учен в Калифорнийския технологичен институт в Пасадена.

Въпреки това, „важното е, че те могат да бъдат създадени от процеси, които не са свързани с живота“, подчерта Шарма. Като такова, изследването какви органични молекули съществуват на Червената планета и как са създадени е ключово за разбирането какво може или не може да бъде свързано с живота на Марс.

„Като планетарни учени и астробиолози, ние сме много внимателни с излагането на твърдения – твърдението, че животът е източникът на органични вещества или възможни биосигнатури е крайна хипотеза, което означава, че ще трябва да изключим всеки небиологичен източник на произход,“ казва Шарма.

В новото проучване Шарма и нейните колеги анализираха данни от Perseverance. През февруари 2021 г. марсоходът кацна в кратера Jezero, мястото на древен езерен басейн, за който предишна работа предполагаше, че показва висок потенциал за обитаемост в миналото. Дъното на кратера също притежава глини и други минерали, които могат да запазят органични материали.

По-конкретно, учените са изследвали данни от инструмента за сканиране на обитаеми среди (SHERLOC) на борда на Perseverance. SHERLOC е първият инструмент на Марс, способен да извършва фино мащабно картографиране и анализ на органични молекули.

Изследователите се фокусират върху данните на SHERLOC от Máaz и Séítah, две скални образувания на дъното на кратера Jezero. Когато ултравиолетовата светлина от SHERLOC освети органични съединения, те светят като материал под черна светлина.

Шарма и нейните колеги са открили признаци на органични молекули във всичките 10 цели, в които Perseverance добива проби в Máaz и Séítah. Те обхващат период от време от преди най-малко около 2,3 милиарда до 2,6 милиарда години. Те „посочват възможността градивните елементи на живота да са присъствали дълго време на повърхността на Марс, на повече от едно място“, казва Шарма.

Учените откриха доказателства за много различни класове органични молекули. Те се случват в различни модели в пространството в Máaz и Séítah, което предполага, че може да са произлезли от редица различни минерали и механизми на образуване. Тези органични съединения изглеждат най-вече свързани с минерали, обвързани с водата.

„Виждайки, че възможните органични сигнали се различават по отношение на типа, броя на откриванията и разпределението между двете единици на дъното на кратера, беше изненадващо и вълнуващо“, казва Шарма. „Това отваря възможността за различни механизми за образуване, запазване или транспортиране през кратера и, по-широко, повърхността на Марс.“

Учените не можаха да идентифицират конкретни органични молекули. „За да потвърдим наличието на органични вещества и техните специфични видове, ще трябва пробите да бъдат върнати на Земята“, казва Шарма. — Това е нашата цел.