Спокойно, и този астероид ще си замине

На 15 февруари неголемият астероид 2012 DA14 ще дойде толкова близо до Земята, че ще се окаже в пръстена на геостационарните метеорологични спътници и спътниците за връзка. НАСА твърди, че резултатите от наблюдението му позволят да се предскаже с точност траекторията на околоземния обект и вероятност от сблъсък не съществува. Но се предоставя уникална възможност астероидът да бъде изучен.

Времето на максималното сближаване е 19,24 ч. по Гринуич (21,24 ч. българско време), разстоянието – около 27 700 км (около 13 пъти по-близо от Луната). Пръстенът на геостационарните спътници се намира на височина 35 800 км, но повечето апарати (включително Международната космическа станция) са разположени значително по-ниско. Скоростта на полета му е 7,8 км/сек, посоката – от юг на север.

Независимо от толкова тясно сближаване, дори с големи оптични телескопи астероидът ще се вижда като светеща точка – заради малкия си размер. Изхождайки от неговата яркост, астрономите са оценили диаметъра му на 45 м. Показателят на светимост е равен на 7,5, така че с невъоръжено око обектът няма да се вижда – необходим е бинокъл или малък телескоп. Най-добре ще се наблюдава в Индонезия, където 2012 DA14 ще се премества със скорост около един градус на минута спрямо звездното небе. В останалата част на Азия, а също в Австралия и Източна Европа астероидът също може да се види – при максималното му сближаване.