Защо Струнната теория може да е ключ към разкриване „Теорията на всичко“

Ивайло Красимиров

ЖИВОТЪТ, ВСЕЛЕНАТА И ВСИЧКО ОСТАНАЛО

Основна цел на модерните физици е да открият една теория, която е в състояние да обясни цялата вселена и да обедини силите на природата в себе си. Стандартният модел например оставя тъмната материя, тъмната енергия и дори гравитацията извън картината, което означава, че касае много малка част от това, което съставлява вселената.

Струнната теория свързва концепцията на Айншайн за Общата теория на относителността с квантовата механика и резултатът е квантова теория приложена към гравитацията. Това приложение ни позволява да разбием вселената отвъд нивото на субатомните частици до вибриращи струни, чиито вибрации и взаимодействие съставляват вселената.

С други думи, цялата материя е съставена от атоми, всички атоми са съставени от електрони, неутрони и протони, а те от своят страна могат да се разбият до кварки. Кварките са съставени от тези динамични струни, чиито движения в пространството са ключ към разбирането на вселената. Такова обяснение дава Мичио Каку, физик в Сити Колисж Ню Йорк. Каку е съавтор на теорията за струнното поле (клон в Струнната теория).

Каку: Субатомните частици не са нищо друго освен музикални ноти на малка вибрираща струна. Какво е физиката? Физиката не е нищо друго, а законите на хармонията, с които можеш да пишеш по вибриращите струни. Какво е химията? Химията не е нищо друго, а мелодията, която можеш да създадеш чрез взаимодействието на вибриращите струни. Какво е вселената? Вселената е симфонията на вибриращите струни. Какъв е Божият промисъл, за който Алберт Айнщайн пише през последните 30 години от живота си? За първи път в историята имаме кандидат за Божия промисъл. Това е космическа музика, която резонира в 11 измерения в хиперпространството.

ДОБРИ ВИБРАЦИИ

В интервю за Big Think Каку обяснява Струнната теория така: Стандартният модел за физика, в това число Хигс Бозон, представлява най-ниската октава на вибрираща струна. Тъмната материя, която съставлява около 23% от вселената, е следващата вибрация нагоре. Тъмната енергия „се случва“, когато симетриите на суперструната се счупят и тя съставлява 68% от вселената.

Така, според Струнната теория, всяка вибрираща струна кореспондира с различна частица и почти сигурно има и повече измерения във вселената от онези 4, за които някога се мислеше, че представляват всичко. Струнната теория е уникална в момента, подчертава Каку, защото е единствената, която наистина има потенциала да бъде „теория на всичко.“