Пръстен от 5 млрд. светлинни години обръща представите за Вселената

Сините точки показват разпределението на взривове на гама-лъчи в небето на разстояние от 7 милиарда години, като в центъра е новооткритият пръстен. © L. Balazs

Екип от унгарски и американски астрономи са открили най-големия обект във видимата Вселена – пръстен от девет взрива на гама-лъчи (а оттам галактики), който се простира на разстояние 5 милиарда светлинни години. Откритието е публикувано в Royal Astronomical Society.

Взривовете на гама-лъчи са най-ярките явления във Вселената, като излъчват за една секунда толкова енергия, колкото нашето Слънце за 10 милиарда години. Изключителната яркост помага на астрономите да картографират местоположението на далечни галактики.

Взривовете, които са създали новооткрития пръстен, изглеждат на еднакво разстояние от нас – около 7 милиарда светлинни години – в кръг, който се простира на 36о в небето, което е 70 пъти диаметъра на пълната Луна. По това учените са разбрали, че пръстенът се разпростира на 5 милиарда светлинни години, а според водещия професор на екипа Лайош Балаш (Lajos Balazs) от обсерваторията Конколи шансът да се получи подобна подредба на взривовете е 1 към 20 000.

Повечето сегашни модели индикират, че Космосът е еднороден в най-големите мащаби. „Космологичният принцип“ се подкрепя от наблюденията на апаратите Planck и WMAP, които буквално гледат в ранната Вселена. Други скорошни резултати поставят под съмнение теоретичния лимит за размерите на даден обект – 1.2 милиарда светлинни години. Новооткритият пръстен е почти пет пъти по-голям.

„Ако сме прави, тази структура противоречи на сегашните ни модели за Вселената. Откритието беше огромна изненада за нас и все още не знаем как е възможно да съществува нещо толкова голямо“, коментира Балаш.

Учените ще продължават да разучават пръстена и ще се опитат да разберат дали познатите процеси, свързани с формирането на галактики и големи обекти, са могли да доведат до съществуването на нещо толкова невероятно.

Science Daily