Ключът към здравето на будистите
Духът в будистката медицина е първичен, а физическото здраве – вторично, то е само производно на състоянието на човешката душа. Затова основният принцип на будисткото здравеопазване е много прост: щастливите хора боледуват по-малко.
За това как пазят здравето си Далай Лама и всички останали будисти, от какво боледуват, как се лекуват и умират, разказал будисткият монах Бари Керзин на лекция „Човешкото здраве: в хармонията между душа и тяло“ на РИА Новости.
Монахът Керзин е личен лекар на Далай Лама и кой друг, ако не той, може да знае всички тънкости на будисткото здраве.
Как се лекуват будистите
На един от главните въпроси Бари Керзин отговорил след лекцията, когато го попитали какво се прави от гледна точка на будизма, ако човек се е простудил и го боли гърлото.
„Отива на лекар“, без сянка от ирония съветва личният лекар на Далай Лама.
Керзин, който освен будистка научна степен, аналогична на нашите докторски, има и американска диплома за лекар, отговорил точно по американски. В САЩ не можеш да си купиш без рецепта дори проста вода за жабурене. Иначе посъветвал да се направи гаргара с разтвор от сода и да се вземе лекарството.
Но ако в нашата медицина таблетката приключва лечението, то в будистката тя е началото. Според Бари Керзин главното в нея е нагласата на болния, когато взема лекарство. Едновременно будистът си мисли: „Взех хапче и сега ще се излекувам. Ще се чувствам добре, но ще бъде още по-добре, ако и всички останали, които ги боли гърлото, също се излекуват, а прекрасно ще бъде, ако никого в света изобщо не го боли гърлото.“
Такава позитивна нагласа, която не позволява да зациклиш върху собствените си здравословни проблеми и не допускаш дори мисълта, че лекарството няма да ти помогне, е гаранцията за оздравяването на будиста.
С други думи, известния древноримски принцип „Здрав дух – в здраво тяло“, от който е израсла западната медицина, будистите преобръщат с краката нагоре, или от тяхна гледна точка – с главата надолу.
Те смятат, че най-доброто лекарство срещу всяка болест е постоянното усещане за щастие и готовността да го споделяш с околните. Но не и да се отказваш от лекарствата, физиотерапията, хирургията и профилактиката на заболяванията чрез ваксиниране – напротив, те трябва да се използват както и всичко останало, а може би дори по-осмислено.
Например личният лекар на Далай Лама доста скептично се отнася към разпространения стереотип за лечебната йога. Да, тя може да помогне при някои заболявания на дихателната система, но разбира се, не инфекциозни, подчертава той. Помага и при кръвно, при някои проблеми от психически характер. Но само помага, не лекува.
Самият Далай Лама, който като духовен лидер на будистите много медитира и притежава висока степен на просветление, повече разчита на обикновените тренировки. Според личния му лекар Далай Лама прекарва поне половин час на ден на пътеката за бягане.
От какво боледуват будистите
Будистите боледуват от всички болести, от които боледуват и адептите от останалите религии, и атеистите. Главната разлика е в разбирането на причините за болестите. А причината за всяка болест за будиста е неговата карма. Кармата трудно може да се опише със синоним. Затова Бари Керзин уточнява, че в дадения случай „карма“ са последствията от миналите постъпки на човека.
Ако постъпките са били лоши, то човекът много ще боледува. От какво точно – не е толкова важно, кармата не е диагноза, а разплата за липсата на доброта към околните, при това не само към хората, а към всички живи същества, подчертава личният лекар на Далай Лама.
Оттук логично възниква неудобен за будизма въпрос. Защо боледуват и умират най-изявените будисти, включително Далай Лами и дори будистки богове?
Въпросът от гледна точка на будизма е нелеп, тъй като будистите живеят не един живот, а постоянно пътуват от един живот в друг. Вероятно един живот не стига, пояснява Бари Керзин, за да разплатиш всичките си дългове, натрупани в предишни животи.
Как умират будистите
Смъртта за будиста идва на осем етапа. Първите четири от тях са добре известни на западната медицина. На първия етап отслабват мускулите и костите. На втория „пресъхват“ соковете – кръвта, лимфата, хормоните, другите биологични течности. На третия отслабва „огънят“, организмът изстива. На четвъртия, крайния, спира движението – сърцето, дробовете, другите органи.
В този момент западните лекари диагностицират настъпването на клиничната смърт. От гледна точка на нашата медицина връщането към живот още е възможно в продължение на няколко минути. А от гледна точка на будистите настъпват последните четири етапа на умирането.
Бари Керзин не пояснил същината на всеки от тях, тъй като били сложни за разбиране от непосветените. Казал само, че на най-последния, осми етап, йогата може да се задържи за дни, седмици и дори месеци. Фактически той е труп, но няма тлеене, а около него дори се появява аура, при усещането на която околните се чувстват добре.
Но за обикновените будисти, които не владеят тази техника, умирането трае максимум 72 часа, не повече.
Лесно е да се почувства смъртта по будистки. Осмият и финален неин етап е нещо като когато човек се прозява или киха. В организма в този момент настъпват същите процеси, твърди Бари Керзин, а след това настъпва блаженство.
Научната обосновка на будистката медицина
Според Бари Керзин главният принцип на будистката медицина е позитивната нагласа на болния – западната медицина отдавна несъзнателно го използва в различни школи по психотерапия. Но особено интензивно изследване на този феномен се забелязва едва в последния половин век.
Самият Бари Керзин през 2011 г. бил поканен от немското научно общество „Макс Планк“ като консултант на такива изследвания и лично взел участие в експерименти по търсене на материалния носител на будисткото здраве.
Търсенето било „на случаен принцип“, както обичат да се изразяват експериментаторите. От пациенти доброволци с различни уреди се сваляли най-различни физико-химични показатели с цел да се определи на кои от тях наистина влияят човешките емоции.
Засега, според думите на будисткия учен, е доказано, че положителната нагласа на човека укрепва имунната му система и съответно – съпротивлението на организма срещу болести. Но това и без будизма е известно отдавна. От щастие все още никой не е умрял, а от злоба, мъка и прочие отрицателни емоции хората умират по-рано.
Личният лекар на Далай Лама възлага някои надежди на епигенетиката – наука, изучаваща какво се случва не в самите гени, а около тях. Тоест настроението на човека влияе на скоростта на синтеза на белтъците. Засега обаче това дори не е теория, а само хипотеза.
Голяма гордост за Керзин е откриването на периоди с необичайно големи по амплитуда гама-ритми на електроенцефалограмите на будисти, намиращи се в състояние на медитация. Вярно, аналогични явления се наблюдават и при епилептиците в момента на припадък и много подобни – при шизофрениците в моменти на изостряне. Това обаче не притеснява личния лекар на Далай Лама.
„Епилептиците нищо не помнят след това, а медитиращият помни всичко“, възразява Бари Керзин и добавя, че такива гама-изблици се фиксират и на електроенцефалограмите на мишки в момента на тяхната смърт, но какво от това.
Терапията на добротата
Можем различно да се отнасяме към това, което казва Керзин. Наред с другото той споделил, че има хронично болни бели дробове и няколко часа преди лекцията са вадили вода от тях. „Не можех да не дойда, вие ме чакахте“, простичко казал той.
Дренажът на белите дробове е доста неприятна, изтощителна и болезнена процедура. Но това не можело да се каже по вида на Бари Керзин. Той изглеждал прекрасно, свежо за разлика от много млади слушатели в аудиторията. Това ги накарал да се замислят за терапевтичния ефект на будисткия принцип на добротата към околните.
Де да беше толкова просто. Буквално прочитайки мислите на аудиторията, лекарят на Далай Лама съвсем по друг повод дал пример що е то истинската будистка доброта.
Ако някой ви е оскърбил, вие сте обидени и ядосани. Но ако помислите, обяснил Бари Керзин, то ще разберете, че ви е оскърбил не човекът, а неговите думи. Тоест виновни са думите, а не човекът. Глупаво е да се отмъщава с думи. Когато го разберете, ще ви стане смешно. Ще се разсмеете.
Ако са ви ударили с бухалка по главата, то нима не е смешно, че виновна е бухалката, а не човекът, който я държи, безжалостно продължил да разказва същината на будистката доброта лекарят на Далай Лама.
Появява се и с всяка негова дума укрепва усещането, че такава проста и лека будистка терапия безвъзвратно отплува в недостъпна за нас далечина.
„Знам, че от първия път е трудно“, усмихва се личният лекар на Далай Лама.
Много е трудно да изпиташ доброта към човек, който те бие по главата с бейзболна бухалка, дори ако това е твоята карма. За това явно трябва да си много просветлен будист.