Проклятие отпреди 1500 години беше разчетено
Гръцка гравюра върху 1500-годишна оловна табела, открита в руините на древен театър в Израел, най-накрая бе дешифрирана. На нея е написано проклятие, което може да съперничи на съвременните задкулисни удари между актьори – опоненти.
Проклятието призовава многобройни демони да нанесат вреда на танцьор на име Мана, който вероятно е играл в известния театър на Кесария Марита в Израел, построен от Ирод Велики.
Фактът, че табелката е намерена в руините на толкова престижен театър, подсказва, че Мана „сигурно е бил известен артист и следователно наградата би била значителна, да не говорим за славата и репутацията, които биха били за победителя на танцовото състезание“, пише Атилио Мастрочинке, професор по римска история в Университета във Верона, който подробно превежда текста на гръцкото проклятие в статия, публикувана в сборника „Изследвания в чест на Роджър С. О. Томлин“ (Libros Pórtico, 2019)
И човекът, който ругае и проклина Мана, не се колебае: „Вържете краката му заедно, възпрепятствайте танца на Мана“, гласи проклятието, написано на гръцки език, според превода на Мастрочинке. „Завържете очите, ръцете, стъпалата, които трябва да са отпуснати за Мана, когато той ще танцува в театъра …“
За да успее проклятието, авторът моли за съдействие няколко божества, включително Тот, древноегипетския бог на магията и мъдростта. Той също така призовава „демоните на небето, демоните на въздуха, демоните на земята, демоните от подземния свят, морските демони, реките, демоните на изворите …“ да наранят Мана.
„Завъртете го, потъмнете го, завържете го, завържете му очите“, гласи надписът проклинащ Мана. „Той трябва да се движи бавно и да изгуби равновесието си“ и „трябва да бъде огънат и незабележим …“
Табелката с проклятието е открита от италиански археологически екип някъде между 1949 и 1954 г., но надписът е бил труден за разчитане и разбиране. Едва наскоро проф. Мастрочинке го дешифрира, използвайки метод, наречен Reflectance Transformation Imaging (RTI). Компютърната програма RTI създава многобройни снимки на артефакта – направени от различни ъгли на осветление, за да създаде подобрено изображение.
Плочата за проклятие датира от шести век, време, когато Византийската империя контролира града. Като се има предвид този период, много е възможно Мана и писателят на проклятието да са от враждуващи фракции. Във Византийската империя хората, състезаващи се в танци и различни други състезания, обикновено са били част от съперничещи си отбори, така наречените фракции, като най-известни са били „синята“ и „зелената“ фракции.
Съперничеството и конкуренцията между тези фракции е било толкова интензивно, че понякога дори е водело до обществени безредици, пише Мастрочинке.
Каквато и да е причината авторът да напише табелката с проклятието, то е дълго и съдържа 110 реда. Докато във Византийската империя християнството вече е официална религия и съответно не почитало Тот и другите езически богове, те били често викани на помощ в табелките за проклятия. Дори и по време на ранното християнство не спира използването на табелки за проклятия, пише Mастрочинке, отбелязвайки, че през този период те дори станали по-дълги и по-подробни.
„Тази табелка [проклятието] заедно с много други, издадени в късния имперски период и в ранното средновековие, потвърждават, че християнизацията на Римската империя не е спряла злобните магически изкуства и заклинания, напротив, те все повече се разпространявали и ставали по-сложни,“ пише Мастрочинке.
Табелката е дадена на екипа от израелското правителство и сега е изложена в Археологическия музей в Милано.