Амбициозната лунна мисия на Китай

Ивайло Красимиров

Във вторник Китай премести масивна ракета на мястото й за изстрелване, в подготовка за стартиране на мисия за връщане на материали от Луната, за първи път от четири десетилетия.

The Long March-5 бе транспортирана с трактор от хангара до близкото изстрелващо място в космическата база в Уенчанг по крайбрежието на южната островна провинция Хайнан.

Мисията Chang’e 5, която ще изпълнява, трябва да стартира в началото на следващата седмица, поставяйки на Луната десант, който ще пробие 2 метра под повърхността и ще загребе скали и други отломки, които ще бъдат донесени на Земята. Това би позволило на учените да изследват новополучени лунни материали за първи път след американските и руските мисии от 60-те и 70-те години на миналия век.

Мисията, наречена на китайската богиня на луната, е сред най-амбициозните в Китай. Космическата програма на страната продължава да натрупва постижения.

Понастоящем Китай има мисия по пътя към Марс, заедно с роувър от далечната страна на Луната, който осигурява първите пълни измервания на радиационното излагане от лунната повърхност, информация, жизненоважна за всяка страна, която планира да изпрати астронавти на Луната.

Китай все повече се ангажира с чужди държави в общи мисии, въпреки че американското законодателство все още не позволява сътрудничество с НАСА, като изключва Китай от партньорство с Международната космическа станция. Това накара Китай да работи върху собствената космическа станция и да стартира собствени програми, които го поставят в стабилна конкуренция с Япония и Индия сред азиатските държави, които се стремят да постигнат успехи в космоса.

Космическата програма напредва предпазливо, с относително малко неуспехи през последните години. Long March -5, с прякор „Дебелак- 5“, заради обемистата си форма, се провали при предишен опит за изстрелване, но огромният фонд от технически и инженерни таланти на Китай изглежда му позволи да преодолее бързо повечето препятствия, като на дневен ред е ново изстрелване идната седмица.