Астрономите следят загадъчни обекти около масивната черна дупка на Млечния път

Credit: ESO/S. Guisard (www.eso.org/~sguisard)
Ивайло Красимиров

Астрономи са забелязали редица загадъчни обекти в близост до Централната супермасивна черна дупка на нашата галактика – Млечния път. Постоянно загърнати в покривало от газ и прах, обектите изглеждат напълно естествени и се смята, че запълват астрофизичната пропаст между газовите облаци и компактните звездни обекти. Както съобщава обсерватория Кек, те изглеждат като газови облаци, но се държат като звезди.

Наречени „G-обекти“, те бяха открити от астрономите преди повече от десетилетие близо до чудовищната черна дупка на Млечния път; G1 беше представен за първи път през 2004 г., а G2 беше открит през 2012 г., отбелязват от обсерваторията. И двата обекта бяха смятани за газови облаци, докато не са се доближили на твърде кратко разстояние до супер масивната черна дупка, което би разкъсало газовите облаци на парчета. Тези обекти обаче оцеляват.

Новооткритите източници на инфрачервена светлина от обсерваторията Кек биха могли да бъдат нови G-обекти. Маркирани са като G3, G4 и G5, защото те споделят физическите характеристики на G1 и G2, казват от обсерваторията Кек.

Какво е най-озадачаващо за тези обекти?

„Няма как лесно да обясним нещо с ядро имащо маса като на звезда, което е толкова студено и червено като G-обектите. Сега знаем, че тези обекти трябва да имат ядро със звездна маса, вградено в дебел слой прах и газ, който слой поддържа и задържа този материал заедно“, обясняват от обсерваторията.

В противен случай тези обекти биха били пометени от гравитационните приливни сили на черната дупка, имаща маса 4 милиона пъти по-голяма от тази на Слънцето.

В обсерваторията Кек са се занимавали с това, което причинява образуването на такива обекти и отбелязват, че тези G-обекти са възникнали в резултат на сливанията на бинарни звезди, предизвикани от гравитационното влияние на гигантската черна дупка. Както смятат от обсерваторията, след дълъг период от време гравитацията на черната дупка променя орбитите на двоичните звезди, докато дуото накрая се сблъска.

„В резултат на такова сливане полученият единичен обект ще бъде“раздут“или разтегнат за доста дълъг период от време, може би за милион години“, казва Марк Морис, от университета в Калифорния, UCLA.
Въпреки това, изследователите от обсерваторията Кек, са любопитни да видят какво се случва, когато тези новооткрити „прашни звездни компактни обекти“ преминат най-близко до супермасивната черна дупка. Ще останат ли непокътнати или ще бъдат разкъсани?

„Ще трябва да изчакаме няколко десетилетия, за да се случи това; около 20 години за G3 и няколко десетилетия по-дълго за G4 и G5 „, казват от обсерваторията Кек.

Учените заявяват, че би било интересно да се търсят такива обекти и в близките кълбовидни клъстери в Млечния път.

За да се търсят такива обекти и извън Млечния път, астрономите ще се нуждаят от следващото поколение изключително големи наземни телескопи, пише списание Forbes.