Атомната бомба разкри тайната на невроните

Група шведски учени от Кралския Каролински медицински институт най-после постави точка на споровете, които в продължение на 15 години не даваха покой на изследователите на човешкия мозък. Те са доказали, че въпреки разпространеното мнение, в мозъка на възрастните хора може да се образуват нови неврони. Вярно – те израстват само в един неголям мозъчен участък – в хипокампуса. Статията за откритието е публикувана в сп. Cell.

Дълго време се смяташе, че невроните са единствените човешки клетки, които с годините спират да се делят. Съмнения в тази позиция, успяла да стане общоприета догма, възникнали през 1998 г. – след изследвания, проведени също от шведски учени, които показали, че нови неврони в мозъка се раждат през целия живот на човека. В това изследване учените въвеждали след съгласието на пациентите в мозъка им съединение, което се прилагало за контрол на деленето на раковите клетки, като маркирало появилите се нови.

Този маркер позволил да се открият нови неврони, родени след инжекцията, но те били налични само в хипокампуса – област от човешкия мозък, която отговаря за паметта и обучението.

Впоследствие се изяснило, че това съединение-маркер е токсично и затова повторни експерименти не били провеждани, а въпросът за обновяването на невроните останал висящ. Преди 10 години Кърсти Сполдинг от Каролинския институт – един от авторите на новата статия в Cell – бил посъветван от колегата си и съавтор Джонас Фризен да подходят към въпроса от неочаквана страна и да прибегнат за помощ към… атомните взривове.

Изследователите се възползвали от обстоятелството, че наземните ядрени изпитания, проведени в САЩ и СССР през 50-те и 60-те години на ХХ век, са „обогатили” земната атмосфера с удвоено количество от дълготрайния изотоп въглерод-14С. Едва през 1963 г. договорите за изпитания били забранени в космическото пространство, в атмосферата и под водата.

Клетките на живите организми в момента на делене употребяват атмосферния въглерод, затова, ако човешките неврони се делят, то „атомните” години би трябвало да са оставили следи не само върху спомените на хората за това време, но и в сърцата, костите, меките тъкани и мозъците.

Оказало се трудна задача да се отделят „замърсените” неврони от тези, които са се образували преди атомната ера. Изотопът в най-добрия случай може да присъства само в една от 15 ДНК невронни клетки и според Сполдън било много трудно да го отделят от хипокампуса. Първите пет години работа отишли в търсене на ефективен метод за отделянето на 20-те млн. неврони от клетките от друг тип.

Методът в края на краищата бил открит и следващите пет години отишли да се научат изследователите да извличат ДНК от невроните и след това да сортират атомите въглерод по тегло, за да могат най-накрая да получат процентното съдържание на въглерод-14.

И чак след всичките десет години изследователите получили възможност да пристъпят към непосредствени изследвания.