Безпрецедентна 3D карта на главен мозък

Невробиолози от Харвардския университет (САЩ) начело с Нараянан Кастури (Narayanan Kasthuri) създадоха триизмерна карта на главния мозък – безпрецедентна по детайлност.

С нейна помощ може да се изследват процесите и връзките в мозъка почти на ниво отделни молекули – става дума за нанометрови мащаби.

Статията на учените е публикувана в сп. Cell.

Системата е организирана така, че автоматично разделя мозъка на хиляди слоеве, след което тези слоеве се оцветяват различно в зависимост от типа тъкани и електронният микроскоп прави снимки на всеки слой.

Компютърът разпознава цветовете като специфични структури и след това формира общата картина, за да създаде 3D карта.

Авторите на статията са показали възможностите на новата технология със зона от мозъка на мишки, отговорна за сензорното възприятие.

Съществуващите днес технологии позволяват да се получават изображения в мащаби максимум микрометър, така че в сравнение с тях новата разработка на американските биолози е огромна крачка напред. „Един пиксел на снимката на МРТ е около милиард пиксела на нашето изображение“, пояснява Кастури.

Учените планират да използват създадения инструмент за изучаване на нетипичните връзки между клетките на мозъка, които могат да бъдат причина за такива заболявания като депресия и шизофрения.

Използваните технологии са и предизвикателство за възможностите на съвременните компютри. Става дума за това, че например триизмерната карта на целия мозък на мишка в такава резолюция изисква милиарди гигабайти памет. Според учените това ще сатне реално чак след 3-5 години, а що се отнася до човешкия мозък, то става дума по-скоро за десетилетия.