Биотехнологии ще помагат в колонизирането на други планети

© Mars One

Още преди историческия полет на Юрий Гагарин човечеството е мечтало за космически пътешествия и покоряване на други планети. Днес тези мечти вече не изглеждат като научна фантастика и много изследователски центрове работят над въплъщаването им в обозримо бъдеще.

Съвременните технологии позволяват да се долети и кацне на много условно подходящи за усвояване обекти в Слънчевата система. А както показва проектът Mars One, в рамките на който се планира установяване на колония на Марс през 2025 година, недостиг на доброволци също не се наблюдава.

Главният нерешен проблем на пътя към извънземни градове остава снабдяването на експедицията с гориво, вода и продоволствия. Периодичното изпращане на Марс на тежки космически товарни кораби със снабдяване е скъпо удоволствие, а в случай на авария под заплаха ще бъде поставен животът на всички колонизатори.

Американски учени от Националната лаборатория „Лоуренс“ в Бъркли смятат, че решението на проблема може да е синтетичната биология. Те предлагат с помощта на биотехнологии да се изготви всичко необходимо за живота на хората директно на място.

По такъв начин може съществено да се намали масата на товарите, които бъде необходимо да се доставят на далечни планети. По оценка на изследователите за експедиции на Марс с продължителност 916 дни такива методи може да снижат потребностите от доставяне на гориво с 56%, а масата на продоволствените запаси на борда на кораба – с 38%. Освен това на място може да се синтезира материал, от който с 3D печат да се строят жилищни модули.

Основа за биологичния синтез може да са всички отпадъци, които ще произвежда екипажът, а също ресурсите на самата планета. Марс например е богат на азот и въглероден диоксид, с помощта на компактен уред от въглеродния диоксид може ежедневно да се произвеждат 6 кг метан и да се използва той като гориво.

Според изчисленията за полет на Марс екипажът трябва да вземе със себе си около 10 тона продоволствия. Но това количество съществено може да се намали, ако се използват фотосинтезиращи бактерии. С тяхна помощ експедицията бързо ще си организира селскостопанско производство, способно частично да осигури хората с растителна храна.

Медицинските препарати с изтичащ срок на годност или загубили своето действие поради лъчение може да бъдат възстановени с помощта на микроорганизми.

„Минералният и въглеродният състав на небесните тела се отличават от земния, но на нашата планета съществува голямо разнообразие от екстремни условия, някои от които могат да съответстват на условията в областта на потенциалните бази на Луната или Марс“, казва старшият автор на изследването Адам Аркин.

Разбира се, предлаганата от учените концепция ще изисква решаване на много проблеми, но екипът смята, че те ще имат много време.

„Биологичното производство прави първи стъпки, но и продължителните космически експедиции засега съществуват само в плановете“, казва водещият автор Амор Менезис.

В крайна сметка именно биотехнологиите ще станат ключов фактор, който ще направи възможни не само дългите прелети към други планети, но и основаването на постоянни обитаеми станции там.

За това, че докладът, публикуван в изданието Journal of the Royal Society Interface, не са празни думи, говори поддръжката, която авторите на работата са получили от НАСА.