CERN започна търсене на тъмни фотони

Ивайло Красимиров

Вселената е обвита в мистерия. Счита се, че 85% от материята във вселената е тъмна. Тъмната материя не взаимодейства с фотони и електромагнитни вълни, така че е невидима за човешкото око, както и за всякакъв вид телескопи. На практика мракът (тъмната материя) е това, което обгръща всяко небесно тяло, а ние знаем, че е там, само защото астрономите са засекли и наблюдават гравитационната му сила, която действа върху всичко останало.

Работната теория е следната: в допълнение на четирите фундаментални сили, които действат във вселената – гравитация, електромагнетизъм, силни и слаби ядрени сили – има и пета сила, която определя поведението на тъмната материя. Физиците от ЦЕРН (CERN) сега вярват, че тази сила се предава чрез частица, наречена тъмен фотон.

Ако използваме метафора: диалогът между двама души, които не говорят един и същи език (видимата и тъмната материя), може да стане възможен с помощта на медиатор (тъмния фотон), който разбира единия език и говори другия,

обяснява Сергей Гниненко от CERN.

В търсене на новата частица изследователската лаборатория сега стартира експеримент с кодово име NA64. Оборудването може да фокусира лъч от електрони с известна стойност на началната енергия върху детектор. Взаимодействието между електрони и атоми в детектора произвежда видими фотони. Ако съществуват тъмни фотони, те биха избегнали детектора и биха били извадени от началната енергия, според закона за запазване на енергията.

Има много работа за вършене от страна на физиците, за да могат да докажат съществуването на тъмния фотон. Резултатите от експеримента трябва да могат да бъдат повторени и в случай, че учените успеят да го намерят, ще последва нов кръг тестове и експерименти, за да бъде доказана връзката му с тъмната материя.

CERN е организация, базирана в Швейцария, в която физици и инженери изследват свойствата на вселената с цел разбиране на фундаменталната й структура. Открития от такъв тип могат да валидират или да отхвърлят напрактика всичко, което знаем в момента.

Тъмната материя може да изглежда като нещо далечно от нас и ежедневието ни, но разбулването на тази мистерия би била нова стъпка в разбирането на вселената в цялата й комплексност.