Физици откриха второ състояние на течната вода

Ивайло Красимиров

Колкото повече изучаваме света около нас, толкова повече н и изненадва той с това, колко малко знаем всъщност. В конкретния случай – водата. Тази витална, животоподдържаща течност е навсякъде. Покрива по-голямата част от нашата планета и съставлява около 60% от човешкото тяло. Съдържа се дори във въздуха, който дишаме. И все още никой не разбира напълно това фундаментално съединение.

Водата е интригуваща по няколко причини. Тя е една от малкото субстанции, чието твърдо състояние плува в нейното течно състояние и за разлика от повечето други субстанции тя се разширява, когато замръзне. Обикновено точката на кипене се увеличава заедно с молекулярния размер, а водата има изненадващо висока точка на кипене за толкова ниско молекулярно тегло.

Сега става още по-странно. Ново изследване, публикувано в International Journal of Nanotechnology, физиците отбелязват, че течната вода има съвсем нови и различни свойства при температура между 40°C и 60°C . В този температурен диапазон водата влиза в хибридна фаза, по-конкретно ново, второ течно състояние.

Изследователска група от Университета Оксфорд, водена от физика Лаура Маестро изучава уникалните свойства на на това второ течно състояние. Физиците изучават как характеристики като топлопроводимост, индекс на пречупване, проводимост, повърхностно напрежение, диелектрична константа реагират на температурната промяна във водата. Те забелязали, че всяка от характеристиките преминава към това второ течно състояние при различна температура в диапазона 40-60°C. Например повърхностното напрежение било различно при температура под 57°C в сравнение с температури над тази граница.

Какво значи това по отношение на вселената около нас? Както вече е ясно, водата е навсякъде и е необикновена субстанция. Дали това второ течно състояние е причината за странните характеристики на водата? Ако водата има две различни течни състояния, а нашите тела са 2/3 вода, дали тези две състояния оказват влияние върху нашата биология, без досега да сме си давали сметка за това?

Учените подчертават в своята публикация, че разбирането дали и как тези структурни промени засягат протеините, изграждащи живите клетки, е един от многото въпроси по отношение на биологичните и нано системи, които тяхното изследване повдига. Междувременно трябва да се осъществят повече независими проучвания, преди да се правят каквито и да е заключения. Несъмнено, колкото повече разбираме за тази мистерия, толкова повече нови въпроси ще излизат.