Частиците във фотонните кристали могат да се проверят с лазер

Ивайло Красимиров

Руски и австралийски учени предложиха прост метод за изчисляване на микроскопичните частици в оптическите материали с помощта на лазер, предаде ТАСС, цитирана от БТА.

Изследването показва, че минавайки през подобен материал, снопът светлина се разпада и образува върху екрана нещо като рисунка, по която може да се изследва структурата на материала, оповести пресслужбата на Университета по информационни технологии, механика и оптика (ИТМО) на Санкт Петербург.

Фотонните кристали са изкуствени материали, които са нужни за направляване на светлинните вълни. С помощта на фотонни кристали може да се промени поляризацията на светлината, да се фокусират, разсейват или усилват светлинни сигнали в оптически микросхеми, лазери и бъдещи квантови компютри. Получаването на фотонни кристали обаче е трудоемък процес, който се нуждае от непрестанно усъвършенстване.

Учени от Университета ИТМО на Санкт Петербург, Физико-техническия институт „А.Ф. Йофе“ към Руската академия на науките и Австралийския национален университет предложиха кристалната решетка да бъде анализирана с помощта на метода оптическа дифракция. Изследователят просто свети с лазера върху кристала и по количеството на светлинните петна, които се виждат върху прожекционния екран, установява колко са частиците „разсейватели“ в кристала. Става въпрос за специални дефекти, които са нужни за промяна на свойствата на кристала.

Резултатите от изследването са публикувани в Scientific Reports.