Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Физици откриха екзотични тетракварки

23 юли 2016 г. в 10:07
Последно: 19 юни 2024 г. в 10:22

Учените откриха нова фамилия от свързани екзотични частици, всяка съставена от четири кварки. Откритието може да съдържа улики за еволюцията на вселената.

Четирите новооткрити тетракварки, наречени X(4140), X(4274), X(4500) и X(4700), се състоят от две кварки и две антикварки (еквивалента на кварките от антиматерия). Въпреки че си приличат всяка от новооткритите частици има различна маса и различни субатомни характеристики. Те са наричани „фамилия“, защото притежават еднаква композиция и подредба.

Кварките са елементарни частици, строителните елементи на протоните и неутроните. До преди последните открития на тетра и дори пентакварки, учените смятаха, че кварките могат да се групират само по двойки или тройки. Новооткритата фамилия тетракварки са по – странни, защото са съставени от по-тежки, екзотични кварки, които не се намират в ежедневни материали.

Томаш Скварницки, физик в Университета Сиракуза в Ню Йорк и Томас Бритон, докторант в същия университет откриват тези тетракварки докато анализират данни от големия адронен колайдер от ЦЕРН, най-големия в света ускорител на частици. При този експеримент, както и при другите, свързани с колайдера, учените се опитват да разберат какво се е случило след Големия взрив, което е позволило на материята да оцелее и да формира вселената.

В настоящия случай учените ускорили два снопа протони до почти светлиннна скорост. При сблъсъка в колайдера се формирали нови екзотични частици, включително новооткритите тетракварки.

Системите тетракварки са неустойчиви, казва Скварницки. След създаваннето си, те започват да се разпадат в рамките на 10^-24 от секундата, което е почти неизмеримо малко време. Тетракварките се получават при разпада на друга позната частица, В мезоните, които имат по-дълга продължителност на живота.

Откритието на тези частици може да допринесе за разбирането на учените за смъртта на звездите и за това какво точно се случило след Големия взрив, казва Скварницки. Условията във вселената в най-ранните времена на нейното съществуване са били съвсем различни в сравнение със сега и тези системи частици може да са играли някаква роля в ранната фаза на вселената, смята той.