Черна дупка разкъсва планета

© ESA

Астрономи видяха рядко явление – поглъщане на планета от свръхмасивна черна дупка. Откритието е на учени начело с Марек Николаюк от университета в Бялисток (Полша) и е направено с помощта на орбиталната спътникова лаборатория INTEGRAL.

Героят на деня е черна дупка в центъра на галактиката NGC 4845, която се намира на 47 млн. светлинни години от Земята. Астрономите забелязали необикновената сцена с черната дупка почти случайно, докато изследвали рентгеновото излъчване на съседните на NGC 4845 галактики. Ядрото на NGC 4845 ярко светело в рентгеновия диапазон.

„Съвсем неочаквано откритие, отнасящо се за галактика, която е била спокойна поне 20-30 години”, подчертава Николаюк.

И така, свръхмасивната черна дупка с маса около 300 слънчеви разкъсва на парчета планета с 14-30 маси на Юпитер (а може би кафяво джудже). „Това е първото наблюдение на разрушаването от черна дупка на обект, по-малък от звезда – казва Ролан Валтер от Женевската обсерватория, съавтор на изследването. – Според нашите оценки само външните слоеве на този „Юпитер” са изядени от черната дупка, което е накарало планетата да „отслабне” с 10%. Очевидно плътното ядро на обекта досега се върти около черната дупка.”

Реално картината може да е доста по-сложна. Например в нашата система газовите гиганти често имат масивни спътници с плътна атмосфера, каквито може да има и около въпросната планета (дали е така, или не, е невъзможно да се разбере на 47 млн. светлинни години). В такъв случай заедно с горните слоеве на гигантската планета черната дупка може да е погълнала и планетоиди.

Източник: Европейска космическа агенция