Четиричленен екипаж на SpaceX беше посрещнат на борда на международната космическа станция

Ивайло Красимиров

Четиричленен екип на SpaceX Crew Dragon безопасно се скачи с Международната космическа станция (МКС) в четвъртък и се премести на борда, за да започне петмесечна научна мисия. Един от четиримата на борда е руски космонавт. Член на екипажа е и първата жена – индианка, изпратена в орбита.

Срещата на капсулата със станцията дойде малко след 21.00 часа по Гринуич след 29-часов полет до МКС, докато двете обиколиха земното кълбо на около 250 мили (420 км) над Земята край западния бряг на Африка, според уебкаст на НАСА за скачването.

Автономно летящата капсула Crew Dragon, наречена Endurance, беше издигната в орбита в сряда на върха на ракета Falcon 9 на SpaceX, изстреляна от космическия център Кенеди на НАСА в Кейп Канаверал, Флорида.

Екипажът се състои от двама американски астронавти от НАСА – командир на полета Никол Аунапу Ман, 45 г., и пилот Джош Касада, 49 г. На борда са още и японският астронавт Коичи Ваката, 59 г., ветеран от четири предишни космически полета, както и космонавт Анна Кикина, 38 г., която се явява първият руснак на борда на американски космически кораб от 20 години насам.

Включването на Кикина, единствената жена-космонавт на активна служба в руската космическа агенция Роскосмос, беше знак за продължаващо сътрудничество между САЩ и Русия в космоса въпреки ескалиращото напрежение между Москва и Вашингтон заради войната в Украйна.

Кикина се присъедини към полета на SpaceX Crew-5 съгласно ново споразумение за споделено пътуване, подписано през юли между НАСА и Роскосмос, което позволява на двете страни да продължат да летят на космически кораби на другия до и от МКС.

Екипът беше ръководен от Ман, първата жена от местното американско население, която НАСА изпрати в космоса и първата жена, заела командирското място на SpaceX Crew Dragon. Ман, полковник от Корпуса на морската пехота на САЩ и пилот на боен изтребител, също е сред първата група от 18 астронавти, избрани за предстоящите мисии на НАСА Артемида, насочени към връщане на хора на Луната по-късно това десетилетие.

„Очакваме с нетърпение да се захванем за работа“, каза Ман по радиото моменти след приключването на свързването.

При пристигането си екипажът на Endurance прекара почти два часа в извършване на серия от стандартни процедури, като проверки за течове и херметизиране на камерата между капсулата и МКС, преди да отвори входните люкове.

Видеозапис на НАСА на живо показа усмихнатите новопристигащи безтегловно носещи се с главата напред през подплатения проход един по един към станцията.

Те бяха посрещнати с прегръдки и ръкостискания от четиричленния екип, който заместват – трима американци и италианския командир на станцията Саманта Кристофорети – както и от двама руснаци и четвърти астронавт на НАСА, които споделиха полета на Союз до МКС миналия месец.

„Много хора работят усилено, за да гарантират, че нашето общо пилотирано космическо изследване ще продължи да съществува, да се развива по-нататък. Ние сме живото доказателство за това“, каза Кикина по време на кратък разговор – церемония по посрещането.
Екипажът на Endurance е петия пълноправен екип на МКС, който НАСА изпраща на борда на капсула SpaceX, откакто частната ракетна компания, основана от изпълнителния директор на Tesla (TSLA.O) Илон Мъск, започна да изпраща американски астронавти в космоса през май 2020 г.

SpaceX е изпълнила общо осем мисии с екипажи в орбита, включително полети, които не са на НАСА.

Новопристигналите са готови да проведат повече от 200 експеримента по време на своята 150-дневна мисия, много от които са фокусирани върху медицински изследвания, вариращи от 3-D „био-отпечатване“ на човешка тъкан до изследване на бактерии, култивирани в микрогравитация.

МКС, обхващаща дължината на футболно игрище, е непрекъснато заета от 2000 г. насам, управлявана от ръководено от САЩ и Русия партньорство, което включва Канада, Япония и 11 европейски държави.