Curiosity може да е в близост до места с микроби на Марс

Ивайло Красимиров

Марсоходът на НАСА Curiosity вероятно седи близо до богата информация, която може да загатва за признаци на живот на Марс.

New Scientist и Space.com отбелязват, че изследователите от Caltech са идентифицирали шест местоположения на метанови излъчвания на емисии на планетата, включително едно много близо югозападно от Curiosity.

В идеалния случай марсоходът може да изследва емисиите и да определи истинската им същност.

Curiosity е установил места на метанови изблици шест пъти след кацането на Марс през 2012 г., но учените досега не са успели да намерят техните източници.

Европейският Trace Gas Orbiter също не успя да открие метан на атмосферни нива. Екипът на Caltech стеснява наземните източници, като моделира метанови частици като пакети и проследява техните маршрути въз основа на историческата скорост на вятъра.

Изследването все още не е рецензирано от партньори, така че трябва да се приема с известна предпазливост. Също така е напълно възможно газът да има неорганичен произход.

Дори и да е така обаче, появата му може да бъде свързана с геоложка активност, предизвикана от течна вода. Съобщава се, че ранният Марс е съдържал огромни количества вода – дори ако в тези източници няма активна вода, близко проучване може да помогне да се илюстрира историята на Марс.