Да не бързаме с „доказателствата“ за минал живот на Марс

Кюриозити на Марс
Ивайло Красимиров

Марсоходът Curiosity на НАСА продължава често да изпраща нова информация за Червената планета. Последното откритие носи новини за интересен въглероден подпис, който не очаквахме да видим на Марс. След анализи на скални проби, върнати от марсохода, НАСА обяви, че някои от пробите са богати на въглероден тип, който виждаме и на Земята. Подписът, твърди НАСА, най-често се свързва с биологични процеси, които биха могли да дадат повече информация за възможността за живот на Марс.

Разбира се, както много предишни проби от Червената планета, тези нови продължават да повдигат нови въпроси. Ново проучване казва, че подписът може да е доказателство за древен живот на Червената планета.

Струва си да се отбележи, че съществуването на въглеродния тип на Марс не е непременно доказателство за древен живот. Той може да бъде просто резултат от взаимодействие между въглероден диоксид и ултравиолетова светлина. От друга страна, това може да са остатъците от въглерод, останали след голям космически сблъсък, случил се преди милиони години.

С толкова много възможности, пробите продължават да дават на НАСА и на други учени много за размисъл. „Намираме неща на Марс, които са изключително интересни“, заяви Пол Махафи, бивш изследовател на Curiosity в съобщение на уебсайта на НАСА. „Но наистина имаме нужда от повече доказателства, за да кажем, че сме идентифицирали живот.“

Махафи също така отбелязва, че екипът зад Curiosity търси и други доказателства зад въглеродните сигнатури, които са открили в пробите на Curiosity Rover. Учените публикуваха своето изследване в Proceedings of the National Academy of Sciences по-рано тази година.
Много е лесно да разгледаме данните от тези проби и да кажем, че сме намерили доказателство за живот. Реалността на ситуацията обаче не е толкова проста.

„Най-трудното нещо е да се освободим от земните стереотипи, да се освободим от това пристрастие, което имаме, и наистина да се опитаме да влезем в основите на химията, физиката и екологичните процеси на Марс“, пише Дженифър Л. Айгенброде, астробиолог от Годард Център на НАСА.

Айгенброде казва, че трябва наистина да отворим умовете си и да мислим извън кутията. След като направим това, можем да започнем наистина да декодираме данните, които откриваме на Марс. Ако не го направим, бихме могли да тълкуваме погрешно данните, предоставени от пробите на Curiosity Rover. Това може да застраши всякакви мисии до Червената планета в бъдеще.