Да живееш като на Марс

Ивайло Красимиров

Отдавнашна цел на хората е да стъпят на Марс и най-вероятно скоро това ще стане реалност. Докато космическата агенция се подготвя да планира как хората ще оцелеят на Червената планета, сега НАСА търси четирима души, които да живеят при условия, подобни на Марс, с надеждата да даде някаква представа как би изглеждало това оцеляване.

Вместо да отидат в космоса, доброволците ще живеят в Марс Дюна Алфа, 3D-отпечатан модул от 1700 квадратни фута в космическия център Джонсън в Хюстън. Моделът ще включва самостоятелни стаи, кухня, две бани, работна стая и пространство за отглеждане на култури.

НАСА планира да проведе три от тези експерименти, като първият започва през есента на 2022 г., след това през 2024 и 2025 г. Платените доброволци ще получават задачи като симулирани космически изходи, използване на виртуална реалност и научни изследвания.

Въпреки че може да изглежда забавно да се види какво е това, да живееш като на Марс, това има и своите предизвикателства. Тези предизвикателства може за възникнат от повреда на оборудването или ограничена комуникация с външния свят, или лимитираните ресурси. Допълнителните предизвикателства ще дадат на НАСА възможни отговори на всички въпроси, които възникват в бъдещите мисии.

„Аналогът е от решаващо значение за тестването на решения, които да отговорят на сложните нужди от живота на повърхността на Марс“, казва Грейс Дъглас, водещ учен в изследванията на НАСА за напреднали хранителни технологии, се казва в съобщението за медиите.

„Симулациите на Земята ще ни помогнат да разберем и да противодействаме на физическите и психическите предизвикателства, пред които ще бъдат изправени астронавтите, преди да се върнат“.

В приложението, което беше отворено в петък и е достъпно до 17 септември, се посочва, че организацията търси постоянни граждани на САЩ, които са на възраст от 30 до 55 години и са здрави без проблеми с храненето.

Изборът ще „следва стандартните критерии на НАСА за кандидатите за астронавти“, тъй като кандидатите трябва да имат магистърска степен в областта на STEM, професионален опит в STEM и пилотен опит, според обявата на НАСА.