Де е родината на марсианските метеорити?

© Science/AAAS

Голяма част от марсианските метеорити, открити на Земята, произхождат от едно-единствено място на Червената планета – кратера Мохаве в екваториалната зона на Марс, пишат норвежки и френски учени в статия, публикувана в сп. Science.

В днешно време на учените са известни около 150 метеорита от Марс – така наречените SNC метеорити. Те са били изхвърлени в Космоса в резултат на падането на големи астероиди на Червената планета, а след това са паднали на Земята. Около три четвърти от тях се отнасят към класа шерготити, получили името си от гр. Шерготи (Шергати) в Индия, където паднал първият такъв фрагмент. Обикновено те съдържат голямо количество магнезий и желязо, а са били изхвърлени от Марс преди 1 до 5 милиона години.

Стефани Вернер и колегите ѝ от университета в Осло се опитали да открият на повърхността на Марс кратери, чиято възраст и минерален състав да съответства на шерготитите.

Авторите на статията подбрали осем „кандидати“ – относително млади кратери, които се отличават със забележително светли лъчи на изхвърлените породи. Сред тях особено внимание учените обърнали на 55-километровия кратер Мохаве и изследвали спектралните характеристики на породите в района на този кратер със спектрометъра на борда на сондите „Марс Експрес“ и MRO. В резултат изследователите открили следи от пироксен и оливин – два минерала, характерни за марсианските метеорити.

© Science/AAAS

След това било проведено по-детайлно съпоставяне на характеристиките на породите от Мохаве и химичния състав на метеоритите, при което се изяснило, че повече от всичко те приличат именно на шерготити. Самият кратер се намира в геоложки древна област, чиято възраст – 4,3 млрд. години, съответства на възрастта на първичната кристализация на шерготитите, определена по съотношението на оловните изотопи. Такова съчетание на възрастта на повърхността и възрастта на кратера се оказало уникално за Марс.

„Следователно ние стигнахме до заключението, че всички такива метеорити произхождат от областта на кратера Мохаве“, отбелязват учените, цитирани от РИА Новости.